Digital Scientific Marketing on the social web

an overview of the interactions of the public of the journal Em Questão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v14.95774

Keywords:

Scientific Communication, Digital Scientific Marketing, Social networks, Scientific Journals, Em Questão

Abstract

Introduction: The purpose of this paper is to understand aspects of Digital Scientific Marketing on social media, specifically in electronic scientific journals - which also serve as an alternative and additional communication channel with authors and readers. Method: The interactions (comments, likes, shares, reactions) obtained by the scientific journal "Em Questão" on social media - X (Twitter), Instagram, and Facebook - were analyzed and explored from May 2021 to April 2023. Results: The social medium with the highest number of followers was Facebook (1,077), but Instagram accumulated more engagement with an average of 22.17 likes per post and a semiannual average of 45 posts, 998 likes, and 23 comments. Regarding the journal's audience, profiles of men, women, and institutions were identified, with a general predominance of the female audience. At the same time, the age range varies from 18 to 65 years, with a significant incidence in the 35 to 44 years range on Facebook and Instagram. Conclusion: The analyzed data suggest that the journal should maintain an online presence, offer content suitable for the environment, and establish a responsive performance. Additionally, the active and continuous engagement of the audience with the content highlights the legitimacy and relevance of the scientific communication products of "Em Questão," emphasizing the need to expand the reach of science through Digital Scientific Marketing actions, significantly contributing to its democratization among the scientific community and, in the future, with society.

 

Author Biographies

Nicole Tirello Acquolini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Mestra em Ciência da Informação e doutoranda em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Maurício Coelho da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC.

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS e doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Samile Andréa de Souza Vanz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS.

Thiago Henrique Bragato Barros, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP.

References

Araújo, R. F. de. (2015a). Mídias sociais e comunicação científica: análise altmétrica em artigos de periódicos da ciência da informação. Em Questão, 21(1), 96-109. https://doi.org/10.19132/1808-5245211.96-109

Araújo, R. F. de. (2015b). Marketing científico digital e métricas alternativas para periódicos: da visibilidade ao engajamento. Perspectivas em Ciência da Informação, 20(3), 67-84. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2402

Araújo, R. F. de. (2020). Communities of attention networks: introducing qualitative and conversational perspectives for altmetrics. Scientometrics, 124(3), 1793-1809. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03566-7

Araújo, R. F. de. (2018). Marketing científico digital e métricas de mídias sociais: indicadores-chave de desempenho de periódicos no Facebook. Informação & Sociedade: Estudos, 28(1). 7-22. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/22063

Araújo, R. F. de., Araújo, C. A. V., Cirino, S. D., Boehler, M. X. de M., & Arruda, R. K. de. (2020). Marketing científico digital e práticas de comunicação e divulgação de portais de periódicos: notas de uma primeira incursão. In L. Silveira, & F. C. C. da Silva (Org.), Gestão editorial de periódicos científicos: tendências e boas práticas (pp. 197-222). BU Publicações/UFSC, Edições do Bosque/UFSC. https://doi.org/10.5007/978-65-87206-08-0/7

Barcelos, J., & Maricato, J. de M. (2020). Visibilidade e engajamento público na web 2.0: um estudo altmétrico a partir dos artigos publicados na Scientific Data. Em Questão, 27(1), 263-285. https://doi.org/10.19132/1808-5245271.263-285

Bizzocchi, A. (2002, set. 1-5). Marketing científico: o papel do marketing na difusão da ciência. [Apresentação de artigo]. XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Salvador, BA, Brasil. https://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/20069376494178684556805136387239562824.pdf

Bomfá, C. R. Z., Freitas, M. do C. D., Silva, L. de J. O. L. da., & Bornia, A. C. (2009). Marketing científico electrônico: um novo conceito voltado para periódicos electrônicos. Estudos em Comunicação, (5), 193-215. https://ec.ubi.pt/ec/05/pdf/10-bomfa-marketing.pdf

Borba, V. da R., & Caregnato, S. E. (2021). Indicadores altmétricos nos periódicos brasileiros em Ciência da Informação: um panorama de pesquisa. Em Questão, 27(3), 275-302. https://doi.org/10.19132/1808-5245273.275-302

Carlsson, H. (2015). Researching public libraries and the social web, 2006-2012. Journal of Documentation, 71(4), 632-649. https://doi.org/10.1108/JD-03-2014-0046

Choi, N. (2024). An examination of existing research on academic libraries and the social web. Journal of Documentation, 80(4), 962-977. https://doi.org/10.1108/JD-01-2024-0006

Diniz, S. N., & Rodrigues, S. N. (2020). Avaliação de cards em posts de rede social Facebook para campanha educativa da prevenção de sarampo. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 21(1), 2-7. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2020v21n1p2-7

Facebook. (2023). Painel profissional Em Questão. https://www.facebook.com/EmQuestao.

Grieger, J. D. (2020). Influenciadores digitais e redes sociais: um estudo sobre comportamento informacional e identidade em torno de marcas de moda no segmento de luxo no Instagram. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/69062

Gulka, J. A., Lucas, E. R. de O., & Araújo, R. F. de. (2016). Marketing digital em portais de periódicos científicos de acesso aberto. Cadernos BAD, (2), 31-43. https://doi.org/10.48798/cadernosbad.1579

Instagram. (2023). Painel profissional Em Questão. https://www.instagram.com/emquestao.ufrgs/

Kemp, S. (2023). Digital 2023: Brasil. DataReportal-Global Digital Insights. https://datareportal.com/reports/digital-2023-brazil

Kim, W., Jeong, O-R., & Lee, S-W. (2010). On social Web sites. Information Systems, 35(2), 215-236. http://dx.doi.org/10.1016/j.is.2009.08.003

Macedo, T. M. (2014). Métricas de marketing digital e sua aplicação nas ações de marketing das organizações: estudo de casos múltiplos. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/101499

Medeiros, C., Barata, G., Kishi, K., & Pallone, S. (2015). Tutorial Facebook. Ciência em Revista. https://www.blogs.unicamp.br/cienciaemrevista/2015/09/11/tutorial-facebook/

Morandin, J. L. P. L., & Vanz, S. A. de S. (2021). Análise do desempenho altmétrico da Revista Movimento nas redes sociais Facebook, Twitter e Instagram. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 15, e02119. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02119

Picolli, M. Z. (2021). Análise das interações feitas na página do Facebook do periódico Em Questão. [Trabalho de Conclusão de Graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME. http://hdl.handle.net/10183/230021

Pierro, B. de. (2018). O mundo mediado por algoritmos: sistemas lógicos que sustentam os programas de computador têm impacto crescente no cotidiano. Revista Pesquisa Fapesp, (266). https://revistapesquisa.fapesp.br/o-mundo-mediado-por-algoritmos/

Ramonet, I. (2012). A explosão do jornalismo: das mídias de massa à massa de mídias. Publisher Brasil.

Ramos, B. S., Silva, A. K. A. da, & Freire, G. H. de A. (2023). Análise das redes de relacionamento produzidas com a aplicação do marketing científico digital dos periódicos científicos da Ciência da Informação no Brasil. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, 12, 1-15. https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.86854

Recuero, R. (2013). Atos de ameaça à face e à conversação em redes sociais na internet. In A. Primo (Org.), Interações em rede (pp. 51-70). Sulina.

Recuero, R. (2014). Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, 28(68), 114-124. https://doi.org/10.4013/ver.2014.28.68.06

Recuero, R., Bastos, M., & Zago, G. (2015). Análise de redes para mídia social. Sulina.

Santos, M. E. S., Fialho, J., & Paixão, P. B. S. (2023). O marketing científico digital aplicado ao Instagram oficial da Universidade Federal de Sergipe em referência à Covid-19. Ciência da Informação em Revista, 10(1/3), 1-13. https://doi.org/10.28998/cirev.%25y101-13

Scientific Electronic Library Online. (2022). Critérios, política e procedimentos para a admissão e a permanência de periódicos na Coleção SciELO Brasil. https://www.scielo.br/media/files/20220900-criterios-scielo-brasil.pdf

Souza, U. de J., Camilo, G., Carmo, R. C. do, & Silva, E. V. da. (2015). O uso das redes sociais pelos periódicos brasileiros de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Revista ACB, 20(3), 584-591. https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1101

Spatti, A. C., Cintra, P. R., Bin, A., & Araújo, R. F. (2021). Métricas alternativas para avaliação da produção científica latino-americana: um estudo da Rede SciELO. Informação & Informação, 26(2), 596-624. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p596

Twitter. (2023). Painel profissional Em Questão. https://twitter.com/emquestao_ufrgs.

Valerim, P. (2022). Entre a efemeridade e a permanência: práticas informacionais em perfil do Instagram com a temática de ciência e maternidade. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/249823

Vanz, S. A. de S. (2021). Revista Em Questão: 35 anos de história. Em Questão, 27(2), 12-25. https://doi.org/10.19132/1808-5245272.12-25

Vollmer, C., & Precourt, G. (2008). Always on: adversiting, marketing and media in an era of consumer control. McGraw-Hill Education.

Published

2025-12-12

How to Cite

Acquolini, N. T., Silva, M. C. da, Vanz, S. A. de S., & Barros, T. H. B. (2025). Digital Scientific Marketing on the social web: an overview of the interactions of the public of the journal Em Questão. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 14, 1–13. https://doi.org/10.5380/atoz.v14.95774

Issue

Section

Papers