Interaction Representation in Google Classroom: an Integrative Review on the contributions of Information Design and Interdisciplinary areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.91325

Keywords:

Google Classroom, Information Design, Interaction Tools.

Abstract

Introduction: This paper addresses Google Classroom platform’s interaction tools, pointing out its main strengths and limitations, and how Information Design together with the fields of knowledge that intersect with the subject can improve the interaction representation through these tools. The objective of this article is to conduct an integrative review that analyzes which concepts of Information Design and its interdisciplinary areas can support the remodeling of Google Classroom’s interaction tools, with a view to a better representation of these conversations, fostering the participant learning process. Method: The methodology used was the integrative review of articles that address the research objective. Results:  The results show that despite Google Classroom's potential to promote good engagement of its users, it is not configured as a fully satisfactory interaction resource. Conclusions: The platform requires improvements, as indicated by the studies collected, as well as adequacy to the principles of Information Design and precepts of other areas of knowledge such as Human-Computer Interaction and Information Science, with a view to building an interface that provides a better user experience.

Author Biographies

Carolina Linhares Nascimento, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal do Ceará. Especialista em Tecnologias Aplicadas ao Tratamento, Recuperação e Gestão da Informação pela Universidade Federal do Ceará (2013). Especialista em Gestão Pública pelo Portal Educação (2013). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Estadual do Piauí (2008). Integrante do Grupo de Pesquisa em Etnografia Interacional e Tecnologias Digitais (GRETICS). Bibliotecária - Documentalista na Universidade Federal do Ceará.

Isabele de Holanda Machado, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Estudante do curso de graduação de Sistemas e Mídias Digitais na Universidade Federal do Ceará. Participou do projeto de iniciação científica intitulado de "O design da informação na Plataforma Google Classroom: uma análise das ferramentas de interação à luz da Etnografia Interacional" durante 2021-2022.

Priscila Barros David, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Priscila Barros David é doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e pós-doutora em Educação pela University of California, Santa Barbara (UCSB). É professora Associada da UFC atuando no curso de graduação em Sistemas e Mídias Digitais (SMD). Compõe o corpo de docentes como membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional (PPGTE) da UFC.

References

Araújo, C. A. A. A. (2018). Ciência da Informação no século XXI. In C. A. A. Araújo. O que é Ciência da Informação. KMA, pp. 44-93.

Brito, D. O. de. (2017). A utilização do fórum de Ead ou fórum online enquanto instrumento educacional na modalidade de educação a distância (EAD). Paidéi@: Revista Científica de Educação a Distância, 9(15), 1-21.

Botelho, L. R. R., Cunha, C. C. A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220

Cantisane, M., Lanzi, L., Nakano, N., Jorente, M., & Castro, R. (2016). Design da informação como estratégia facilitadora em plataformas de educação a distância. Simpósio Internacional de Educação a Educação a Distância. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância.

Cardoso, I. N. A., Costa, C. J. de S. A., & Pimentel, F. S. C. (2020). Relato de experiência do uso da plataforma Google Classroom no curso de jornalismo. Informática na Educação: teoria e prática, 23(3), 118-131.

Coelho, I. M. W. S. (2019). O uso do Google Classroom em contextos híbridos: uma análise das práticas interativas no ensino-aprendizagem de línguas. Revista EDaPECI - Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 19(1), 107-120.

Costa, B. M. B et al. (2021). Insights into the Google Classroom platform as a tool to support teaching-learning during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, 10(15), 1-18.

Gil, A. (2019). Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6a ed. Atlas.

Gupta, A., & Pathania, P. (2020). To study the impact of Google Classroom as a platform of learning and collaboration at the teacher education level. Education and Information Technologies, 26, 843-857.

Kumar, J. A., Bervell, B., & Osman, S. (2020). Google classroom: insights from Malaysian higher education students’ and instructors’ experiences. Educação e Tecnologias da Informação, 25, p. 4175-4195.

Lima, L. G. R. de, & Haguenauer, C. J. (2015). Perspectiva dos alunos de um curso superior sobre o uso das ferramentas e-mail, chat e fórum em um ambiente virtual de aprendizagem. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10(1), 83-97.

Mendes, L., & Amorim, N. (2019). Uso da plataforma web Google Classroom como ferramenta de apoio à metodologia Flipped Classroom: relato de aplicação no curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. Workshop de Informática na Escola (WIE). https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.647

Oliveira, J. A. D. B., & Jorente, M, J. V. (2017a, outubro, 23-27). Design da informação e ciência da informação: uma aproximação possível. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/view/433/733

Oliveira, J. A. D. B., & Jorente, M, J. V. (2017b, outubro, 23-27). Proposta de disciplina Design da Informação para Ciência da Informação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/view/433

Oliveira, J. A D. B. & Jorente, M, J. V. (2019). Design da Informação e sua relevância para a Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 24(54), 25-37, 2019. https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019v24n54p25

Oliveira, H. P. C., Vidotti, S. A. B. G., & Pinto, V. B. (2015). Arquitetura da informação pervasiva. Cultura Acadêmica. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/138585

Padua, M. C., Nakano, N., & Jorente, M. J. V. (2015, setembro). Análise de uma plataforma MOOC brasileira sob a ótica do Design da Informação: VEDUCA. Congresso Internacional de Design da Informação. 10.5151/designpro-CIDI2015-cidi_85

Pereira, N., de Lavechia, J., Mendes, A. D., Spanhol, F., & Lunardi, G. M. (2018). O uso de fóruns de discussão para incentivar a interação em AVEA: um estudo de caso no ensino superior. Informática na educação: teoria & prática, 21(3), p. 76-96. https://www.seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/85218

Pimenta, E., Lopes, J., & Anderson, C. (2021). Ambientes virtuais de aprendizagem: aspectos relevantes para favorecer um espaço interativo. Caminhos da educação matemática em revista, 11(3), 1-21.

Piton, N. N., & Machado, C. (2019). Clima escolar: mapeamento e análise de artigos científicos constantes no portal de periódicos CAPES. Revista @mbienteeducação, 12(1), 50-67. https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/700

Rocha, G., & Coelho, C. (2020). Ensino remoto emergencial na rede estadual de Minas Gerais: como tem sido a percepção discente? UFMG.

Salam, U. The Students’ Use of Google Classroom in Learning English. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(4), 628-638, 2020.

Santos Junior, V. B. dos, & Monteiro, J. C. da S. (2020). Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Encantar, 2, 1-15. https://revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583

Souza, E. R. de, & Pereira, M. (2020, agosto 24-28). Google Classroom: contribuições e limites para o ensino e a aprendizagem. Congresso Internacional de Educação e Tecnologia. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância.

Shaharanee, I., Jamil, J., & Rodzi, S. (2016). The application of Google Classroom as a tool for teaching and learning. Journal of Telecommunication. Electronic and Computer Engineering, 8(10), p. 5-8.

Vynck, G. de, & Bergen, M. (2020). Google Classroom users doubled as quarantines spread. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/google-widens-lead-in-education-market-as-students-rush-online#xj4y7vzkg

Published

2024-08-28

How to Cite

Nascimento, C. L., Machado, I. de H., & David, P. B. (2024). Interaction Representation in Google Classroom: an Integrative Review on the contributions of Information Design and Interdisciplinary areas. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 13, 1–10. https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.91325

Issue

Section

Papers