Interaction Representation in Google Classroom: an Integrative Review on the contributions of Information Design and Interdisciplinary areas
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.91325Keywords:
Google Classroom, Information Design, Interaction Tools.Abstract
Introduction: This paper addresses Google Classroom platform’s interaction tools, pointing out its main strengths and limitations, and how Information Design together with the fields of knowledge that intersect with the subject can improve the interaction representation through these tools. The objective of this article is to conduct an integrative review that analyzes which concepts of Information Design and its interdisciplinary areas can support the remodeling of Google Classroom’s interaction tools, with a view to a better representation of these conversations, fostering the participant learning process. Method: The methodology used was the integrative review of articles that address the research objective. Results: The results show that despite Google Classroom's potential to promote good engagement of its users, it is not configured as a fully satisfactory interaction resource. Conclusions: The platform requires improvements, as indicated by the studies collected, as well as adequacy to the principles of Information Design and precepts of other areas of knowledge such as Human-Computer Interaction and Information Science, with a view to building an interface that provides a better user experience.
References
Araújo, C. A. A. A. (2018). Ciência da Informação no século XXI. In C. A. A. Araújo. O que é Ciência da Informação. KMA, pp. 44-93.
Brito, D. O. de. (2017). A utilização do fórum de Ead ou fórum online enquanto instrumento educacional na modalidade de educação a distância (EAD). Paidéi@: Revista Científica de Educação a Distância, 9(15), 1-21.
Botelho, L. R. R., Cunha, C. C. A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220
Cantisane, M., Lanzi, L., Nakano, N., Jorente, M., & Castro, R. (2016). Design da informação como estratégia facilitadora em plataformas de educação a distância. Simpósio Internacional de Educação a Educação a Distância. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância.
Cardoso, I. N. A., Costa, C. J. de S. A., & Pimentel, F. S. C. (2020). Relato de experiência do uso da plataforma Google Classroom no curso de jornalismo. Informática na Educação: teoria e prática, 23(3), 118-131.
Coelho, I. M. W. S. (2019). O uso do Google Classroom em contextos híbridos: uma análise das práticas interativas no ensino-aprendizagem de línguas. Revista EDaPECI - Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 19(1), 107-120.
Costa, B. M. B et al. (2021). Insights into the Google Classroom platform as a tool to support teaching-learning during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, 10(15), 1-18.
Gil, A. (2019). Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6a ed. Atlas.
Gupta, A., & Pathania, P. (2020). To study the impact of Google Classroom as a platform of learning and collaboration at the teacher education level. Education and Information Technologies, 26, 843-857.
Kumar, J. A., Bervell, B., & Osman, S. (2020). Google classroom: insights from Malaysian higher education students’ and instructors’ experiences. Educação e Tecnologias da Informação, 25, p. 4175-4195.
Lima, L. G. R. de, & Haguenauer, C. J. (2015). Perspectiva dos alunos de um curso superior sobre o uso das ferramentas e-mail, chat e fórum em um ambiente virtual de aprendizagem. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10(1), 83-97.
Mendes, L., & Amorim, N. (2019). Uso da plataforma web Google Classroom como ferramenta de apoio à metodologia Flipped Classroom: relato de aplicação no curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. Workshop de Informática na Escola (WIE). https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.647
Oliveira, J. A. D. B., & Jorente, M, J. V. (2017a, outubro, 23-27). Design da informação e ciência da informação: uma aproximação possível. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/view/433/733
Oliveira, J. A. D. B., & Jorente, M, J. V. (2017b, outubro, 23-27). Proposta de disciplina Design da Informação para Ciência da Informação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/view/433
Oliveira, J. A D. B. & Jorente, M, J. V. (2019). Design da Informação e sua relevância para a Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 24(54), 25-37, 2019. https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019v24n54p25
Oliveira, H. P. C., Vidotti, S. A. B. G., & Pinto, V. B. (2015). Arquitetura da informação pervasiva. Cultura Acadêmica. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/138585
Padua, M. C., Nakano, N., & Jorente, M. J. V. (2015, setembro). Análise de uma plataforma MOOC brasileira sob a ótica do Design da Informação: VEDUCA. Congresso Internacional de Design da Informação. 10.5151/designpro-CIDI2015-cidi_85
Pereira, N., de Lavechia, J., Mendes, A. D., Spanhol, F., & Lunardi, G. M. (2018). O uso de fóruns de discussão para incentivar a interação em AVEA: um estudo de caso no ensino superior. Informática na educação: teoria & prática, 21(3), p. 76-96. https://www.seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/85218
Pimenta, E., Lopes, J., & Anderson, C. (2021). Ambientes virtuais de aprendizagem: aspectos relevantes para favorecer um espaço interativo. Caminhos da educação matemática em revista, 11(3), 1-21.
Piton, N. N., & Machado, C. (2019). Clima escolar: mapeamento e análise de artigos científicos constantes no portal de periódicos CAPES. Revista @mbienteeducação, 12(1), 50-67. https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/700
Rocha, G., & Coelho, C. (2020). Ensino remoto emergencial na rede estadual de Minas Gerais: como tem sido a percepção discente? UFMG.
Salam, U. The Students’ Use of Google Classroom in Learning English. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(4), 628-638, 2020.
Santos Junior, V. B. dos, & Monteiro, J. C. da S. (2020). Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Encantar, 2, 1-15. https://revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583
Souza, E. R. de, & Pereira, M. (2020, agosto 24-28). Google Classroom: contribuições e limites para o ensino e a aprendizagem. Congresso Internacional de Educação e Tecnologia. Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância.
Shaharanee, I., Jamil, J., & Rodzi, S. (2016). The application of Google Classroom as a tool for teaching and learning. Journal of Telecommunication. Electronic and Computer Engineering, 8(10), p. 5-8.
Vynck, G. de, & Bergen, M. (2020). Google Classroom users doubled as quarantines spread. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/google-widens-lead-in-education-market-as-students-rush-online#xj4y7vzkg
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























