Search Engine Optimization in the field of organization and representation of information and information retrieval

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.90507

Keywords:

Search Engine Optimization, Information retrieval, Digital information environments, Knowledge organization and representation.

Abstract

Introduction: The amount of information available on the Web is expressive, which makes its retrieval difficult,implying the use of mechanisms that assist in the search process. In this context, search engines have become fundamental, being the target of studies, especially in Information Science, since the theories and techniques in the dimension of the Organization and Representation of Knowledge and Information Retrieval arebased on the construction of a domain and its representation. In this perspective, this study aims to verify how  Search Engine Optimization techniques from marketing can be employed together to improve the organization and representation of information in search engines, enabling greater accuracy in the search results obtained by users. Method: The methodology adopted has a descriptive exploratory character, defined as bibliographic research to discuss the theme and present the discussions, based on Information Science. Results: The results indicate that SEO techniques can contribute and innovate in the way of making information available to society, providing organization, retrieval, access and use of information in various environments. Conclusions: We conclude that Search Engine Optimization techniques can provide support in the construction of digital informational environments, treating and organizing information, contributing effectively to Information.

Author Biographies

Gustavo Camossi, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP), Marília, São Paulo

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Heytor Diniz Teixeira, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre em Ciência da Informação

Cecilio Merlotti Rodas, Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UNESP-Marília.

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UNESP-Marília.

References

Albuquerque, M. E. B., Gaudêncio, S. M., & Santos, R. F. (2019). Reflexões teóricas em representação da informação. In M. E. B. Albuquerque, G. K. Martins, & D. A. R. Mota (Orgs.), Organização e representação da informação e do conhecimento: intersecções teórico-sociais (pp. 13-28). Editora UFPB.

Bonifacio, E. L. (2015). Ciência da informação e marketing: uma interdisciplinaridade possível. Ciência da Informação, 44(3), 366-380. http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1791/3184

Borko, H. (1968). Information science: what is it? American documentation, 19(1), 3-5.

Brandt, M. B., & Vidotti, S. A. B. G. (2019). Metadados de negócio: representação da informação dos processos de trabalho. TransInformação, 31, e180006. https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e180006

Camossi, G., & Rodas, C. M. (2023). Contribuições das técnicas de search engine optimization para encontrabilidade da informação. Encontros Bibli: revista eletrônica e biblioteconomia ciência a informação, 28, 1-18. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93371

Codina, L. (2018, 17 de agosto). ¿Qué es el SEO de contenidos? Definiciones y guías paso a paso para comunicadores y comunicólogos. Lluís Codina. https://www.lluiscodina.com/seo-de-contenidos-guia-comunicadores/

Coneglian, C. S. (2020). Recuperação da informação com abordagem semântica utilizando linguagem natural: a inteligência artificial na ciência da informação. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. http://hdl.handle.net/11449/193051

Coneglian, C. S., Ferreira, A. M. J. F. da C., Monteiro, S. D., Vidotti, S. A. B. G., & Santarem Segundo, J. E. (2017). A experiência do usuário nos mecanismos de busca Knowledge Graph e o Knowledge Vault. Informação@Profissões, 6(2), 35-59. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n2p35

Content & search engine success factors (2020). https://searchengineland.com/guide/seo/content-search-engine-ranking

Kemp, S. (2023, february 12). Digital 2023: Brazil. DataReportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-brazil

Ferneda, E. (2012). Introdução aos modelos computacionais de recuperação de informação. Ciência Moderna.

Gandour, A., & Regolini, A. (2011). Web site search engine optimization: a case study of Fragfornet. Library Hi Tech News, 28(6), 6-13. https://doi.org/10.1108/07419051111173874

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.

Gleick, J. (2013). A informação: uma história, uma teoria, uma enxurrada. Companhia das Letras.

Ledford, J. L. (2007). SEO: search engine optimization bible. John Wiley.

Lima, G. A. de, & Campos, A. L. A. (2022). Sistema de armazenamento e recuperação da informação: uma análise do impacto das variáveis e medidas visando à organização e recuperação de informação centrado no usuário, 20. https://doi.org/10.20396/rdbci.v20i00.8667925

Lima, J. L. O., & Alvares, L. (2012). Organização e representação da informação e do conhecimento. In L. Alvares (Org.), Organização da informação e do conhecimento: conceitos, subsídios interdisciplinares e aplicações (pp. 21-48). B4 Editora.

Lukito, R. B., Lukito, C., & Arifin, D. (2014). Implementation techniques of search engine optimization in marketing strategies through the Internet. Journal of Computer Science, 11(1), 1-6. https://doi.org/10.3844/jcssp.2015.1.6

Maimone, G. D., Silveira, N. C., & Tálamo, M. de F. G. M. (2011). Reflexões acerca das relações entre representação temática e descritiva. Informação & Sociedade: Estudos, 21(1), 27-35. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/7367/5596

Mooers, C. N. (1951). Zatocoding applied to mechanical organization of knowledge. American Documentation, 2(1), 20-32. https://doi.org/10.1002/asi.5090020107

Moz. (2020). On-Page Ranking Factors. https://moz.com/learn/seo/on-page-factors

Neves, B. C., Santana, R. D., Gomes, D. V. de A., & Reis, M. de J. (2020). Se estou no Google, logo existo: técnicas de alavancagem e visibilidade de um periódico científico em motores de busca por meio de técnicas de seo. Informação & Informação, 25(4), 402-430. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p402

Novellino, M. S. F. (1996). Instrumentos e metodologias de representação da informação. Informação & Informação, 1(2), 37-45 https://doi.org/10.5433/1981-8920.1996v1n2p37.

Patil, V. M., & Patil, A. V. (2018, 15 november). SEO: on-page + off-page analysis. 2018 International Conference on Information, Communication, Engineering and Technology (ICICET), India. https://doi.org/10.1109/ICICET.2018.8533836

Pedrosa, L. L. C. (2020). SEO on-page no jornalismo: fatores algorítmicos como lide aos buscadores. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/193479

Picalho, A. C. (2021). Bibliotecários como especialistas em SEO: reflexões a partir do Google = Librarians as SEO experts: reflections from Google. Revista Bibliomar, 20(2), 49-62. https://doi.org/10.18764/2526-6160v20n2.2021.16

Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2. ed). Feevale.

Ratcliff, C. (2015). What is an authority Web site and how can I become one? Search Engine Watch. https://www.searchenginewatch.com/2015/10/09/what-is-an-authority-Web site-and-how-can-i-become-on

Santos, J. C. dos, & Valentim, M. L. P. (2021). Gestão documental e gestão da informação como ferramentas da memória organizacional: foco na memória repositório. Ágora: Arquivologia em debate, 31(62), 1-25. https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/957

Saracevic, T. (1995). Interdisciplinary nature of information science. Ciência da informação, 24(1), 36-41.

https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/608/610

Shahzad, A., Jacob, D. W., Nawi, N. M., Mahdin, H., & Saputri, M. E. (2020). The new trend for search engine optimization, tools and techniques. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 18(3), 1568-1583. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v18.i3.pp1568-1583

Souza, M. N. A. de, & Farias, K. M. (2011, 7-10 agosto). Bibliotecário de referência e a competência informacional. [Apresentação de trabalho]. 24º Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Maceió, Alagoas. https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10377/1/2011_eve_mnadesousa.pdf

Triques, M. L., Arakaki, A. C. S., & Castro, F. F. de (2020). Aspectos da representação da informação na curadoria digital. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 25, 1-21. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e69898

Ziakis, C., Vlachopoulou, M., Kyrkoudis, T., & Karagkiozidou, M. (2019) Important factors for improving Google search rank. Future Internet, 11(2), 32. https://doi.org/10.3390/fi11020032

Published

2024-06-25

How to Cite

Camossi, G., Teixeira, H. D., & Rodas, C. M. (2024). Search Engine Optimization in the field of organization and representation of information and information retrieval. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 13, 1–13. https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.90507

Issue

Section

Papers