Comics and Information Science: An Analysis of the Discursive Community
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.90160Keywords:
, Co-citation analysis, Comic book, Discourse Community, Information Science, Scientific production.Abstract
Introduction: This research presents a study of the discursive community of comic book stories in Information Science, with the aim of describing this community, identifying its researchers, the foundations of its theoretical basis, and the main topics addressed. Method: Descriptive research, of a qualitative-quantitative nature, carried out through a bibliometric survey in the Web of Science and BRAPCI databases, focusing on the analysis of citation and co-citation of the works recovered in the national and international scenario. Results: 114 articles were recovered, which have a total of 233 authors and 2,977 citations. In the co-citation analysis, W. Vergueiro and S. McCloud stand out, both authors present in both national and international literature. The cluster analysis of keywords identified that studies in Brazil and abroad have few overlapping themes, such as reading, language, knowledge organization, health, and representation. Conclusions: The international literature on the subject still does not have consolidated epistemological foundations due to the low percentage of frequently cited authors. On the other hand, the national studies point to a greater theoretical consensus in terms of the epistemological foundation of their research by presenting recurring authors in co-citation such as W. Vergueiro, W. Eisner, S. McCloud, and B. M. S. Luyten.
References
Amorim, I. S., & Café, L. (2016, outubro 23-27). Os conceitos de comunidade discursiva, domínio e linguagem na análise de domínio hjørlandiana [Artigo]. XVII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Marília. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/190585
Bizzell, P. (1992). Academic discourse and critical consciousness. University of Pittsburgh Press.
Borko, H. (1968). Information science: what is it? American Documentation, 19(1), 3-5. https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EdbertoFerneda/mri-01---information-science---what-is-it.pdf
Buckland, M. K. (1991). Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 351-360. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199106)42:5<351::AID-ASI5>3.0.CO;2-3
Capurro, R., & Hjørland, B. (2007). O conceito de informação. Perspectivas em ciência da informação, 12(1), 148-207. https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22360/17954
Costa, R. S., & Orrico, E. G. D. (2009). A construção de sentido na informação das histórias em quadrinhos. DataGramaZero, 10(2). https://brapci.inf.br/index.php/res/v/6660
Evangelista, I. V., Grácio, M. C. C., & Guimarães, J. A. C. (2022). Concepts of domain, discourse community and epistemic community: affinities and specificities. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 16. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02138
Foucault, M. (1969). L'archéologie du savoir. Gallimard.
Grácio, M. C. C., & Oliveira, E. F. T. de (2013). Estudos de análise de cocitação de autores: uma abordagem teórico-metodológica para a compreensão de um domínio [Artigo]. XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Florianópolis. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/185083
Herzberg, B. (1986, march). The politics of discourse communities [Paper]. CCC Convention, New Orleans.
Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions. University of Chicago Press.
Le Coadic, Y-F. (1994). A ciência da informação. Briquet de Lemos/Livros.
Melo, I. C. A. de, & Bari, V. A. (2020). Levantamento bibliométrico da produção sobre histórias em quadrinhos dos pesquisadores brasileiros da ciência da informação. Revista Fontes Documentais, 3(1) 61-86. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/14833/2/LevantamentoBibliometricoProducao.pdf
Messias, C. I. & Crippa, G. (2016, outubro 23-27). Histórias em quadrinhos na internet como fontes de informação [Artigo]. XVIII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Marília. http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/104693
Oliveira, M. J. de A., & Nóbrega, N. G. da (2013). Conhecer para mediar: investigação sobre as pesquisas com quadrinhos em biblioteconomia e ciência da informação [Artigo]. XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Florianópolis. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/184534
Oliveira, M. J. de A. (2014). As histórias em quadrinhos como fonte de informação: uma leitura de fábulas no âmbito da ciência da informação. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Fluminense]. Repositório Institucional UFF. https://app.uff.br/riuff/handle/1/7493
Putnam, R. T., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4-15. https://doi.org/10.3102/0013189X029001004
Rampazzo, L., & Aranha, S. (2019). Revisitar o conceito de comunidade para discutir sua aplicação a contextos telecolaborativos. Alfa: Revista de Linguística, 63(2), 373-396. https://doi.org/10.1590/1981-5794-1909-6
Santana, F. L., Silva, A. M., Jesus, S. A. dos S. de, & Novaes, F. C. P. (2020, novembro 5-6). As histórias em quadrinhos na perspectiva da ciência da informação: uma análise preliminar [Artigo]. XXI Encontro de pesquisadores: desafios em desenvolvimento regional, Franca. https://www.researchgate.net/publication/349442884_As_historias_em_quadrinhos_na_perspectiva_da_ciencia_da_informacao_uma_analise_preliminar
Souza, E. de, & Toutain, L. B. (2010). Histórias em quadrinhos: barreiras para a representação documental. PontodeAcesso, 4(1), 78-95. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/3930
Souza, M. de (2017). “Estação das Brumas”: a intertextualidade nas histórias em quadrinhos e a apropriação da informação cultural em Sandman. [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-22022018-171306
Swales, J. M. (2016). Reflections on the concept of discourse community. Asp, Bordeaux, 69, 7-19. https://compositionforum.com/issue/37/swales-retrospective.php#:~:text=Linguist%20John%20Swales%20defined%20discourse,their%20goals.%E2%80%9D%7B1%7D
Swales, J. M. (1990). The concept of discourse community. In J. M.
Swales (Ed.). Genre analysis: english in academic and research settings (pp. 21-33). Cambridge University Press.
Tálamo, M. de F. G. M., & Smit. J. W. (2007). Ciência da informação: pensamento informacional e integração disciplinar. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 1(1), 33-57. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2007.v1n1.03.p33
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
Zins, C. (2011). Redefinindo a ciência da informação: da “ciência da informação” para a “ciência do conhecimento”. Informação & Sociedade: Estudos, 21(3), 155-167. https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/11901/7003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























