Disinformation and fake news: assessment of higher education students' skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.89709

Keywords:

Misinformation, Fake news, Information literacy, Digital literacy, COVID-19, Higher education.

Abstract

Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills.

Author Biographies

Fernando Brito Costa Dias, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (2021), graduando em Direito no Centro Universitário Paulista Central (UNICEP), bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação com ênfase em Cultura e Discurso, Ciência e Sociedade pela UFSCar (2013). De 2014 à 2018 foi Bibliotecário Coordenador da Biblioteca Raquel de Queiroz da Faculdade Barretos, Barretos/SP. Ocupa o cargo de Analista Sociocultural da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, onde atuou de 2013 à 2018 na Diretoria de Ensino - Região de Barretos e atualmente na Diretoria de Ensino - Região de São Carlos, sendo responsável pelo Programa Sala de Leitura das escolas estaduais jurisdicionadas a Diretoria de Ensino. Tem experiência nas área: biblioteca universitária, biblioteca escolar, formação de professores e planejamento e organização de bibliotecas escolares. Tem interesse nos assuntos: Competência em Informação, Fake News, Desinformação, Pós-verdade, Ciência da Informação, Informação Jurídica e Mediação da Informação.

Ariadne Chloe Mary Furnival, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Possui graduação em Comparative American Studies - University of Warwick, Inglaterra (1987); Mestrado em Computation - University of Manchester Institute of Science & Technology - UMIST (1993); Mestrado em History (Literatura Comparativa) - University of Warwick (1988); e Doutorado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Completou o Diploma in Librarianship da University of Sheffield (2009). Assumiu o cargo de Open Access Officer (Europe) no Centre for Research Communications, University of Nottingham, em 2010. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no Departamento de Ciência da Informação no Centro de Educação e Ciências Humanas. É professora credenciada (permanente) no Programa de pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI), e no programa de pós-graduação Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS), ambos da UFSCar. É membro docente do Conselho Editorial da EDUFSCar (2019-). Tem experiência de pesquisa nos campos de CTS e Ciência da Informação, com ênfase em Processos da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: Compreensão Pública da C&T, Desenvolvimento Sustentável e Comunicação, Usuários da Informação e Competências Informacionais, Comunicação Científica, Acesso Aberto.

Helen de Castro Silva Casarin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília, SP, Brasil.

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992), mestrado em Ensino na Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996), doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e Livre-Docência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011). Foi editora do Brazilian Journal of Information Science: research trends (2018-2021). Atualmente é professora Associada do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Coordenadora do PPGCI Unesp. É bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq e líder do grupo de pesquisa "Comportamento e competência informacionais". É integrante da Rede de Estudos Avançados em Gestão, Organização e Curadoria dos Saberes em Sociedades Complexas, no projeto Projeto: T1P3- Informação e Conhecimento na Sociedade Contemporânea (CAPES PRINT/UNESP proc. 88881.311537/2018-01 ). Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento informacional, competência informacional e biblioteca escolar.

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Published

2024-07-23

How to Cite

Costa Dias, F. B., Furnival, A. C. M., & Casarin, H. de C. S. (2024). Disinformation and fake news: assessment of higher education students’ skills. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 13, 1–12. https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.89709

Issue

Section

Papers