Media Social Media Metrics in the context of Metrics Studies of Information
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.88174Keywords:
Mídias Sociais, Redes Sociais, Estudos Métricos de Mídias Sociais, Estudos Métricos da Informação, Indicadores Científicos.Abstract
Introduction: This research is part of the field of Scientific Communication, more precisely in Information Metrics Studies, because it addresses Social Media Metrics Studies, which are underexplored within the context of Information Science. Therefore, the research aims to understand, in general, the presence of Social Media Metrics Studies in the field of Information Metrics Studies in order to contribute to the theoretical-conceptual knowledge of the subject. Method: It is characterized as a theoretical study with a descriptive-exploratory approach. Results: Among the main results of this study are the theoretical development and presentation of the field of Social Media Metrics Studies, its indicators, and especially the group of social connectivity indicators. Conclusions: The research presented theoretical viewpoints on social media and networks, as well as Social Media Metrics Studies, including a compilation of their indicators, in an attempt to provide more theoretical support for future research, as currently, they tend to consider only altmetric and webometric viewpoints.
References
Araújo, R. F. de. (2015a). Estudos métricos da informação na web e o papel dos profissionais da informação. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, 2(esp.). https://www.researchgate.net/publication/272943595_Estudos_metricos_da_informacao_na_web_e_o_papel_dos_profissionais_da_informacao
Araújo, R. F. de. (2015b). Marketing científico digital e métricas alternativas para periódicos: da visibilidade ao engajamento. Perspectivas em Ciência da Informação, 20(3). https://doi.org/10.1590/1981-5344/2402
Araújo, R. F. de (2015c). Os estudos cibermétricos da informação: das estruturas web aos recursos da web social. In Estudos métricos da informação na web: atores, ações e dispositivos informacionais. pp. 210 Edufal. https://www.researchgate.net/publication/353982903_Os_estudos_cibermetricos_da_informacao_das_estruturas_web_aos_recursos_da_websocial
Araújo, R. F. de. (2018). Marketing científico digital e métricas de mídias sociais: indicadores-chave de desempenho de periódicos no Facebook. Informação & Sociedade: Estudos, 28(1). https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2018v28n1.22063
Biancovilli, P., Picanço, L., & Jurberg, C. (2017). To read or not to read? Identifying communication patterns in three cancer-related Facebook pages. Cogent social sciences, 3(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2017.1331816
Chirpty. (2021). Create your own Twitter interaction circle. https://chirpty.com/
Delbianco, N. R. (2022). A comunicação científica no Twitter: um estudo altmétrico com periódicos brasileiros da ciência da informação. [Tese de Doutorado, Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista]. http://hdl.handle.net/11449/235088
Delbianco, N. R., & Valentim, M. L. P. (2022). Sociedade da Informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 11, 1-11. http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v11i0.78778
Directlabs. (2009). FAQ sobre mídias sociais. https://pt.slideshare.net/directlabs/faq-midias-sociais-direct-labs
Gallotti, M. M. C. (2017). Práticas de Comunicação Científica de Doutorandos em Ciência da Informação no Espaço Ibérico e no Brasil: um estudo exploratório [Tese de Doutorado, Faculdade de Letras da Universidade do Porto]. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/109197/3/233521.pdf
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). Altas.
Gulka, J. A., Lucas, E. R. de O., & Araújo, R. F. de. (2016). Marketing digital em portais de periódicos científicos de acesso aberto. Cadernos de Biblioteconomia, Arquivística e Documentação, 2, 31-43. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/98570
Kemp, S. (2022). Digital 2022: another year of bumper growth. We are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Administração de marketing (14a ed.). Person Education do Brasil.
Lara-Navarra, P., López-Borrull, A., Sánchez-Navarro, J., & Yànez, P. (2018). Medición de la influencia de usuarios en redes sociales: propuesta Social Engagement. El Profesional de la Información, 27(4). https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.18
Levenshus, A. B. (2007). Public radio’s social media experiments: risk, opportunity, challenger. Center for media and social impact. http://hdl.handle.net/1961/4608
Liv. (2021). It works!! @olivvysaur. https://twitter.com/olivvysaur/status/1391469044998475780
Macedo, T. M. (2014). Métricas de marketing digital e sua aplicação na gestão das ações de marketing das organizações: estudo de casos múltiplos [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. http://hdl.handle.net/10183/101499
Marteleto, R. M. (2010). Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em ciência da informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 3(1), 27-46. https://brapci.inf.br/index.php/article/download/13080
Martín-Martín, A., Orduña-Malea, E., & López-Cózar, E. D. (2018). Author-level metrics in the new academic profile platforms: The online behaviour of the Bibliometrics community. Journal of informetrics, 12(2), 494-509. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.04.001
Orbit. (2021). See who's in your twitter orbit. https://orbit.livasch.com/
Orduña-Malea, E., Martín-Martín, A., & López-Cózar, E. d. (2016). The next bibliometrics: ALMetrics (Author Level Metrics) and the multiple faces of author impact. El profesional de la información, 25(3), 485-496. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.18
Owyang, J., & Toll, M. (2007). Tracking the influence of conversations: a roundtable discussion on social media metrics and measurement. https://www.slideshare.net/whitepapers/tracking-the-influence-of-conversations-a-roundtable-discussion-on-social-media-metrics-and-measurement
Pop, I. (2008). Web metrics for digital influence measurement. 8º WSEAS International Conference on Distance Learning and Web Engineering. https://dl.acm.org/doi/abs/10.5555/1519397.1519427
Recuero, R. (2014). Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, 28(68), 117-127. https://doi.org/10.4013/ver.2014.28.68.06
Recuero, R. (2016). Redes sociais na Internet. Sulina.
Resultados Digitais. Tudo o que você precisa saber sobre Redes Sociais. (2020). https://resultadosdigitais.com.br/especiais/tudo-sobre-redes-sociais/
Sena, P. (2021). Biblioteconomia e Ciência da Informação no Twitter. FEBAB. https://febab.org/2021/05/06/biblioteconomia-e-ciencia-da-informacao-no-twitter/
Silva, I. O. da, & Gouveia, F. C. (2021). Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular? AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 10(1), 94-102. http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v10i1.76633
Sulz, P. (2020). O guia completo de Redes Sociais: saiba tudo sobre as plataformas de mídias sociais! Rockcontente. https://rockcontent.com/br/blog/tudo-sobre-redes-sociais/
Thelwall, M., & Kousha, K. (2015). Web indicators for research evaluation. Part 1: Citations and links to academic articles from the Web. Profesional de la Información, 24(5), 587-606. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.08
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























