The role of the librarian in supporting the preparation of literature reviews in the heath field: concepts, steps, tools and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.87238

Keywords:

Review Literature as Topic, Systematic Review, Narrative Review, Scoping Review, Integrative Review, Meta-Analysis Healthcare librarians, Professional training, Database search.

Abstract

Introduction: This article aims to present the results of research conducted by librarians in hospitals, specialized libraries and health units. More specifically, it aims to describe the main types of Literature Review, concepts, necessary steps to conduct it, tools and manuals required to ensure the methodological rigor and quality of this process. Method: As a technical procedure, we adopted the bibliographic research, elaborated from already published material consisting of articles, Internet sites and Literature Review manuals, using the DeCS descriptors and keywords. Results: In the results, we described the steps for conducting literature review, the types of Literature Review (Narrative Review, Scoping Review, Integrative Review and Meta-Analysis), the registration of the review protocol, the librarian training and tools that are used in this process. Conclusion: Health Science Librarians need to be prepared to assist the multiprofessional team in the search for healthcare information that answers increasingly complex questions in patient care.

 

Author Biographies

Amanda Damasceno de Souza, Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (PPGSIGC) da Universidade FUMEC, Belo Horizonte, Minas Gerais

Graduada em Biblioteconomia pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (ECI/UFMG).Mestre em Ciência da Informação pela ECI/UFMG.Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pelo PPG-GOC/UFMG.Vice-Coordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Felício Rocho (CEPHFR).Docente do Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento (PPGSIGC) da Universidade FUMEC.

Anna Carolina Cota Leite, Hospital Sofia Feldman, Belo Horizonte, Minas Gerais

Mestre em Gestão e Organização do Conhecimento pela UFMG e Bibliotecária clínica no Hospital Sofia Feldman

Priscilla de Natale, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Discente do Curso de graduação de Enfermagem na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada e Pós-Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP).Especialista em Acessibilidade. Bolsista de iniciação científica no projeto Tratamento oncológico no SUS-MG na UFMG.

Laylla Lara Enderson de Barros, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós Graduanda em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família pela UNOPAR. Ex bolsista em projeto de extensão em Ensinando RCP nas Escolas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Giovana Paula Rezende Simino, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Enfermeira.Doutora em Medicamentos e Assistência Farmacêutica pela Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais. Professora Adjunta da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais.

Daniel Mendes Pinto, Hospital Felício Rocho, Belo Horizonte, Minas Gerais

Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade Ciências Médicas. Doutorado em Cirurgia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Cirurgião vascular e angiologista da equipe de cirurgia vascular do Hospital Felício Rocho.

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Published

2023-11-23

How to Cite

Souza, A. D. de, Leite, A. C. C., de Natale, P., Barros, L. L. E. de, Simino, G. P. R., & Pinto, D. M. (2023). The role of the librarian in supporting the preparation of literature reviews in the heath field: concepts, steps, tools and training. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 12, 1–15. https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.87238

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Papers