Analysis of relationship networks with the application of digital scientific marketing of scientific journals of Information Science in Brazil

Authors

  • Bruno Soares Ramos Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Alzira Karla Araújo da Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Gustavo Henrique de Araújo Freire Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.86854

Keywords:

Digital social networks, Digital scientific marketing, Communication, Social network analysis.

Abstract

Introduction: Digital social networks have changed the various ecosystems that exist in the society of the digital age. In this process of change, communication is essential for knowledge formation and, consequently, for science. The study analyzes the application of digital scientific marketing in the use of the digital social networks Facebook and Instagram available from scientific journals in Information Science in Brazil. Method: The methodological course is characterized by a bibliographic research and data collection, of an applied nature and with a descriptive, qualitative and quantitative approach. It adopts Social Network Analysis and the help of Fanpage Karma and NodeXL to represent the graphs. Results: Points out that the adoption of digital scientific marketing, as a tool for publicizing science, occurs timidly in scientific journals of Information Science in Brazil. Conclusion: It shows that digital scientific marketing applied to the Instagram network has greater engagement by information users.

Author Biographies

Bruno Soares Ramos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Graduado em Administração de Empresas pelo Instituto Federal da Paraíba - IFPB Campus João Pessoa. 

Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutorado em Ciência da Informação

Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, Brasil

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutorado em Ciência da Informação

Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, Brasil

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Published

2023-04-25

How to Cite

Ramos, B. S., Silva, A. K. A. da, & Freire, G. H. de A. (2023). Analysis of relationship networks with the application of digital scientific marketing of scientific journals of Information Science in Brazil. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 12, 1–15. https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.86854

Issue

Section

Papers