A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v9i1.69660

Keywords:

Corporative education, Strategy, Innovation management, Knowledge management, Corporate University.

Abstract

Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts.

Author Biographies

Juliana Alexandre de Oliveira Araujo, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2009), MBA em Gestão Estratégica de Recursos Humanos pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2012) e é Mestranda em Sistemas de Gestão pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Possui experiência na área de Gestão de Pessoas desde 2006, mais precisamente na área de Educação Corporativa, setor público. 

Maria de Lurdes da Costa Domingos, Universidade Federal Fluminense - UFF

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996), mestrado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2007). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Trabalho e Organizacional

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Published

2020-08-22

How to Cite

Araujo, J. A. de O., & Domingos, M. de L. da C. (2020). A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 9(1), 42–53. https://doi.org/10.5380/atoz.v9i1.69660