Production of interdisciplinary Knowledge: A conceptual model of scientific knowledge management in the UFSCar’s Graduate Program in Science, Technology and Society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v9i2.67414

Keywords:

Knowledge Management, Scientific collaboration, Science, Technology and Society.

Abstract

Introduction: people, receiving relevant information, are able to use them in their decision-making, become more flexible, and are able to visualize previously unexplored paths, thereby projecting new horizons. In business, Knowledge Management, more than people do, involves their knowledge and skills. Organizations depend on how people use their knowledge to address new issues and trends collectively in their work environments. Objective: in this context, the general objective of this research is to propose a conceptual model of scientific collaboration that can show how or not it establishes the interdisciplinarity during the ten years of research development in the UFSCar’s Graduate Program in Science, Technology and Society of the Federal University of São Carlos. Method: the research has an exploratory character, in a qualitative and quantitative approach, comprising the following stages of bibliographic and documentary research; collection of empirical data, referring to PPGCTS teachers and students and treatment of the data with the aid of the VantagePoint software; and analysis of empirical data in the light of theories and concepts of interdisciplinarity and scientific collaboration. Results: the results obtained show interactions, associating the individual intellectual capital of each member of the Program and, with this, fosters new ideas and solutions, giving greater visibility to the collaborative scientific production of the Program, making it better positioned in the Brazilian educational scenario. Conclusions: the construction of a conceptual model of scientific collaboration for the production of interdisciplinary knowledge allows not only to contribute to better explain the trajectory of the scientific production of the Program up to this moment, but, mainly, to gather subsidies to project its future in a perspective of generating collaborative and, consequently, interdisciplinary knowledge.}

References

Balancieri, R., Bovo, A. B., Kern, V. M., Pacheco, R. C. dos S., & Barcia, R. M. (2005). A análise de redes de colaboração cientifica sob as novas tecnologias da informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência Da Informação, 34(1), 64–77. https://www.scielo.br/pdf/ci/v34n1/a08v34n1.pdf

Cardoso, O. N. P., & Machado, R. T. M. (2008). Gestão do conhecimento usando data mining: estudo de caso na Universidade Federal de Lavras. Revista de Administracao Publica, 42(3), 495–528. https://doi.org/10.1590/s0034-76122008000300004

CAPES. (2014). Documento de Área 2013 (Área Interdisciplinar). Disponível em: http://www.capes.gov.br. Acesso em: 12 out. 2017.

Castells, M. (1999). A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra.

Certeau, M. de. (1998). A Invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes.

Christiano, P. C., Christiano, M. E. A. (2009, março). Efeito Mateus, aprendizagem significativa e leitura. Anais do Congresso Internacional da ABRALIN, João Pessoa, Paraíba, Brasil, 6. Recuperado de http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/ABRALIN_2009/PDF/Pedro%20Luiz%20Christiano.pdf

Conner, N., Provedel, A., & Maciel, E. L. N. (2017). Ciência & Saúde Coletiva: Análise da produção científica e redes colaborativas de pesquisa. Ciencia e Saude Coletiva, 22(3), 987–996. https://doi.org/10.1590/1413-81232017223.18992016

Demo, P. (1995). Metodologia Científica em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas.

Estácio, L. S. dos S. (2017). A importância do currículo lattes como ferramenta que representa a ciência, tecnologia e inovação no país. Revista ACB, 22(2 spe), 300–311. https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1353

Fazenda, I. C. A. (Org.). (2005). Didática e Interdisciplinaridade (9a ed.). Campinas: Papirus.

Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social (5a ed.). São Paulo: Atlas.

Katz, J. S., & Martin, B. R. (1997). What is research collaboration? Research Policy, 26(1), 1–18. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(96)00917-1

Kropf, S. P., & Lima, N. T. (1999). Os valores e a prática institucional da ciência: as concepções de Robert Merton e Thomas Kuhn. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 5(3), 565–581. https://doi.org/10.1590/s0104-59701999000100002

Latour, B. (2011). Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade a fora. São Paulo: UNESP.

Latour, B. (2012). Reagregando o Social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador; Bauru: Edufb; Edusc.

Leis, H. R. (2005). Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar Em Ciências Humanas, 6(73), 2–23. https://doi.org/10.5007/2176

Lacerda, R. T. de O., Ensslin, L., & Ensslin, S. R. (2012). Uma análise bibliométrica da literatura sobre estratégia e avaliação de desempenho. Gestão & Produção, 19(1), 59–78. https://doi.org/10.1590/s0104-530x2012000100005

Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Belo Horizonte: UFMG.

Lévy, P. (1996). Que é Virtual?. São Paulo: Editora 34.

Malhotra, N. (2001). Pesquisa de marketing (3a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Malmegrin, M. L. (2011). Gestão de Redes de Cooperação na Esfera Pública. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração (UFSC); [Brasília]: CAPES: UAB.

Mangini, F. N. da R., & Mioto, R. C. T. (2009). A interdisciplinaridade na sua interface com o mundo do trabalho. Revista Katálysis, 12(2), 207–215. https://doi.org/10.1590/s1414-49802009000200010

Merton, R. K. (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations. University of Chicago Press.

Merton, Robert K. (1938). Science, Technology and Society in Seventeenth Century England. Osiris, 4, 360–632. https://doi.org/10.1086/368484

Merton, Robert K. (1968). The Matthew Effect in Science. Science, 159(3810), 56 LP – 63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56

Monteiro, S. D. (2000). A forma eletrônica do hipertexto. Ciência Da Informação, 29(1), 25–39. https://doi.org/10.1590/s0100-19652000000100003

Moreira, D. A. (2002). O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Thompson.

Morin, E. (2000). A cabeça bem-feita: repensar a reforma reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Newman, M. E. J. (2004). Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(suppl 1), 5200 LP – 5205. https://doi.org/10.1073/pnas.0307545100.

Nelson, T. H. (1997). O futuro da informação. s.l.: s.n.

RELATÓRIO DE AVALIAÇÃO 2013-2016 - Quadrienal 2017 Disponível em: <http://capes.gov.br/component/content/article/44-avaliacao/4674-interdisciplinar>. Acesso em: 12 Nov. 2018.

Sales, L. F., & Sayão, L. F. (2015). Há futuro para as bibliotecas de pesquisa no ambiente de eScience? Informação & Tecnologia, 2(1), 30–52. https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/view/26029/14677

Santomé, J. T. (1998). Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Santos, W. R. (2016). Estudos de Caso de Implementação da Modelagem da Informação da Construção em Microescritórios de Arquitetura (Dissertação de Mestrado). Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://www.ipt.br/pos_graduacao_ipt/solucoes/dissertacoes/891

estudos_de_caso_de_implementacao_da_modelagem_da_informacao_da_construcao_em_microescritorios_de_arquitetura.htm.

Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. A. (2006). Ciência e Tecnologia: transformando o homem e sua relação com o mundo. Revista Gestão Industrial, 2(2), 68–86. https://doi.org/10.3895/S1808-04482006000200004

Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. (2009). Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica. Ciência & Educação, 15(3), 681–694. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300014

Succar, B. (2010). Building Information Modelling Maturity Matrix. In Handbook of Research on Building Information Modelling and Construction Informatics: Concepts and Technologies (pp. 65–103). https://doi.org/10.4018/978-1-60566-928-1.ch004

Tasca, E. J., Ensslin, L., Ensslin, S. R., & Alves, M. B. M. (2010). An approach for selecting a theoretical framework for the evaluation of training programs. Journal of European Industrial Training, 34(7), 631–655. https://doi.org/10.1108/03090591011070761

Teixeira, H. (2015, novembro 5). O que é Interdisciplinaridade? [Hélioteixeira: Ciência da aprendizagem]. Recuperado de http://www.helioteixeira.org/ciencias-da-aprendizagem/o-que-e-interdisciplinaridade/.

Thiesen, J. da S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, 13(39), 545–554. https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000300010

Vanz, S. A. de S., & Stumpf, I. R. C. (2010). Colaboração científica: revisão teórico-conceitual. Perspectivas Em Ciencia Da Informacao, 15(2), 42–55. https://doi.org/10.1590/s1413-99362010000200004

Wasserman, S. T., & Faust, K. (1994). Social network analysis: methods and applications. New York; Cambridge, ENG: Cambridge University Press.

Zanasi, A. (1998). Competitive intelligence through data mining public sources. Competitive Intelligence Review, 9(1), 44–54. https://doi.org/10.1002/(sici)1520-6386(199801/03)9:1<44::aid-cir8>3.0.co;2-a

Published

2020-11-16

How to Cite

Faria, R. J. de, & Costa, L. S. (2020). Production of interdisciplinary Knowledge: A conceptual model of scientific knowledge management in the UFSCar’s Graduate Program in Science, Technology and Society. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 9(2), 88–107. https://doi.org/10.5380/atoz.v9i2.67414