Production of interdisciplinary Knowledge: A conceptual model of scientific knowledge management in the UFSCar’s Graduate Program in Science, Technology and Society
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v9i2.67414Keywords:
Knowledge Management, Scientific collaboration, Science, Technology and Society.Abstract
Introduction: people, receiving relevant information, are able to use them in their decision-making, become more flexible, and are able to visualize previously unexplored paths, thereby projecting new horizons. In business, Knowledge Management, more than people do, involves their knowledge and skills. Organizations depend on how people use their knowledge to address new issues and trends collectively in their work environments. Objective: in this context, the general objective of this research is to propose a conceptual model of scientific collaboration that can show how or not it establishes the interdisciplinarity during the ten years of research development in the UFSCar’s Graduate Program in Science, Technology and Society of the Federal University of São Carlos. Method: the research has an exploratory character, in a qualitative and quantitative approach, comprising the following stages of bibliographic and documentary research; collection of empirical data, referring to PPGCTS teachers and students and treatment of the data with the aid of the VantagePoint software; and analysis of empirical data in the light of theories and concepts of interdisciplinarity and scientific collaboration. Results: the results obtained show interactions, associating the individual intellectual capital of each member of the Program and, with this, fosters new ideas and solutions, giving greater visibility to the collaborative scientific production of the Program, making it better positioned in the Brazilian educational scenario. Conclusions: the construction of a conceptual model of scientific collaboration for the production of interdisciplinary knowledge allows not only to contribute to better explain the trajectory of the scientific production of the Program up to this moment, but, mainly, to gather subsidies to project its future in a perspective of generating collaborative and, consequently, interdisciplinary knowledge.}
References
Balancieri, R., Bovo, A. B., Kern, V. M., Pacheco, R. C. dos S., & Barcia, R. M. (2005). A análise de redes de colaboração cientifica sob as novas tecnologias da informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência Da Informação, 34(1), 64–77. https://www.scielo.br/pdf/ci/v34n1/a08v34n1.pdf
Cardoso, O. N. P., & Machado, R. T. M. (2008). Gestão do conhecimento usando data mining: estudo de caso na Universidade Federal de Lavras. Revista de Administracao Publica, 42(3), 495–528. https://doi.org/10.1590/s0034-76122008000300004
CAPES. (2014). Documento de Área 2013 (Área Interdisciplinar). Disponível em: http://www.capes.gov.br. Acesso em: 12 out. 2017.
Castells, M. (1999). A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra.
Certeau, M. de. (1998). A Invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes.
Christiano, P. C., Christiano, M. E. A. (2009, março). Efeito Mateus, aprendizagem significativa e leitura. Anais do Congresso Internacional da ABRALIN, João Pessoa, Paraíba, Brasil, 6. Recuperado de http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/ABRALIN_2009/PDF/Pedro%20Luiz%20Christiano.pdf
Conner, N., Provedel, A., & Maciel, E. L. N. (2017). Ciência & Saúde Coletiva: Análise da produção científica e redes colaborativas de pesquisa. Ciencia e Saude Coletiva, 22(3), 987–996. https://doi.org/10.1590/1413-81232017223.18992016
Demo, P. (1995). Metodologia Científica em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas.
Estácio, L. S. dos S. (2017). A importância do currículo lattes como ferramenta que representa a ciência, tecnologia e inovação no país. Revista ACB, 22(2 spe), 300–311. https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1353
Fazenda, I. C. A. (Org.). (2005). Didática e Interdisciplinaridade (9a ed.). Campinas: Papirus.
Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social (5a ed.). São Paulo: Atlas.
Katz, J. S., & Martin, B. R. (1997). What is research collaboration? Research Policy, 26(1), 1–18. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(96)00917-1
Kropf, S. P., & Lima, N. T. (1999). Os valores e a prática institucional da ciência: as concepções de Robert Merton e Thomas Kuhn. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 5(3), 565–581. https://doi.org/10.1590/s0104-59701999000100002
Latour, B. (2011). Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade a fora. São Paulo: UNESP.
Latour, B. (2012). Reagregando o Social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador; Bauru: Edufb; Edusc.
Leis, H. R. (2005). Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar Em Ciências Humanas, 6(73), 2–23. https://doi.org/10.5007/2176
Lacerda, R. T. de O., Ensslin, L., & Ensslin, S. R. (2012). Uma análise bibliométrica da literatura sobre estratégia e avaliação de desempenho. Gestão & Produção, 19(1), 59–78. https://doi.org/10.1590/s0104-530x2012000100005
Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Belo Horizonte: UFMG.
Lévy, P. (1996). Que é Virtual?. São Paulo: Editora 34.
Malhotra, N. (2001). Pesquisa de marketing (3a ed.). Porto Alegre: Bookman.
Malmegrin, M. L. (2011). Gestão de Redes de Cooperação na Esfera Pública. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração (UFSC); [Brasília]: CAPES: UAB.
Mangini, F. N. da R., & Mioto, R. C. T. (2009). A interdisciplinaridade na sua interface com o mundo do trabalho. Revista Katálysis, 12(2), 207–215. https://doi.org/10.1590/s1414-49802009000200010
Merton, R. K. (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations. University of Chicago Press.
Merton, Robert K. (1938). Science, Technology and Society in Seventeenth Century England. Osiris, 4, 360–632. https://doi.org/10.1086/368484
Merton, Robert K. (1968). The Matthew Effect in Science. Science, 159(3810), 56 LP – 63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56
Monteiro, S. D. (2000). A forma eletrônica do hipertexto. Ciência Da Informação, 29(1), 25–39. https://doi.org/10.1590/s0100-19652000000100003
Moreira, D. A. (2002). O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Thompson.
Morin, E. (2000). A cabeça bem-feita: repensar a reforma reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Newman, M. E. J. (2004). Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(suppl 1), 5200 LP – 5205. https://doi.org/10.1073/pnas.0307545100.
Nelson, T. H. (1997). O futuro da informação. s.l.: s.n.
RELATÓRIO DE AVALIAÇÃO 2013-2016 - Quadrienal 2017 Disponível em: <http://capes.gov.br/component/content/article/44-avaliacao/4674-interdisciplinar>. Acesso em: 12 Nov. 2018.
Sales, L. F., & Sayão, L. F. (2015). Há futuro para as bibliotecas de pesquisa no ambiente de eScience? Informação & Tecnologia, 2(1), 30–52. https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/view/26029/14677
Santomé, J. T. (1998). Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.
Santos, W. R. (2016). Estudos de Caso de Implementação da Modelagem da Informação da Construção em Microescritórios de Arquitetura (Dissertação de Mestrado). Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://www.ipt.br/pos_graduacao_ipt/solucoes/dissertacoes/891
estudos_de_caso_de_implementacao_da_modelagem_da_informacao_da_construcao_em_microescritorios_de_arquitetura.htm.
Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. A. (2006). Ciência e Tecnologia: transformando o homem e sua relação com o mundo. Revista Gestão Industrial, 2(2), 68–86. https://doi.org/10.3895/S1808-04482006000200004
Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. (2009). Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica. Ciência & Educação, 15(3), 681–694. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300014
Succar, B. (2010). Building Information Modelling Maturity Matrix. In Handbook of Research on Building Information Modelling and Construction Informatics: Concepts and Technologies (pp. 65–103). https://doi.org/10.4018/978-1-60566-928-1.ch004
Tasca, E. J., Ensslin, L., Ensslin, S. R., & Alves, M. B. M. (2010). An approach for selecting a theoretical framework for the evaluation of training programs. Journal of European Industrial Training, 34(7), 631–655. https://doi.org/10.1108/03090591011070761
Teixeira, H. (2015, novembro 5). O que é Interdisciplinaridade? [Hélioteixeira: Ciência da aprendizagem]. Recuperado de http://www.helioteixeira.org/ciencias-da-aprendizagem/o-que-e-interdisciplinaridade/.
Thiesen, J. da S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, 13(39), 545–554. https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000300010
Vanz, S. A. de S., & Stumpf, I. R. C. (2010). Colaboração científica: revisão teórico-conceitual. Perspectivas Em Ciencia Da Informacao, 15(2), 42–55. https://doi.org/10.1590/s1413-99362010000200004
Wasserman, S. T., & Faust, K. (1994). Social network analysis: methods and applications. New York; Cambridge, ENG: Cambridge University Press.
Zanasi, A. (1998). Competitive intelligence through data mining public sources. Competitive Intelligence Review, 9(1), 44–54. https://doi.org/10.1002/(sici)1520-6386(199801/03)9:1<44::aid-cir8>3.0.co;2-a
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























