Managers’ information literacy: a case study of a Cluster in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v7i2.62304Keywords:
Information Literacy. Cluster, Small Businesses, Competitiveness, Lifelong Learning, Electronic Industry.Abstract
Introduction: Managers need to be information literate to take effective decisions. Method: This study aims to analyze the situation of information literacy in small business organized as clusters and develop a case study about the electronic industrial cluster in the city of Garça, Sao Paulo State. A literature review supported the elaboration of a theoretical Information literacy; documentary research to characterise the historical research universe; a case study, covering a set of eleven (11) small companies in the electronics sector. Results: The managers value information, knowledge and lifelong learning. However, they do not understand that information literacy influences competitive advantage. The results demonstrate that information literacy is an influential factor in the business competitiveness of these organizations and therefore effectively contributes to the survival of companies in the market. Information literacy contributes directly to small businesses’ growth organized as a cluster. Conclusions: They rely on a group, evaluate information to create innovation through creativity.
References
Belluzzo, R. C. B.; Feres, G. G. (2015). “competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações”. In: Belluzzo, R. C. B.; Feres, G. G; Valentim, M. L. P. Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de janeiro: interciência.
Belluzzo, R. C. B. (2007). Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. Bauru: cá entre nós.
Belluzzo, R. C. B. (2006). O uso de mapas conceituais e mentais como tecnologia de apoio à gestão da informação e da comunicação: uma área interdisciplinar da competência em informação. Revista brasileira de biblioteconomia e documentação: nova série, são paulo,2(2), 87-89.
Choo, C. W. (2006). A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São paulo: editora Senac.
Corsatto, C. A.; Hoffman, W. A. M. (2013). Gestão do conhecimento e inteligência
Competitiva: delineamento de estratégias de competitividade e inovação para pequenas empresas. Encontros bibli: revista eletrônica se biblioteconomia e ciência da informação, 18(38), 9-36.
Dias, M. M. K.; Belluzzo, R. C. B. (2003). Gestão da informação em ciência e tecnologia sob a ótica do cliente. Bauru: edusc.
Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: essencial skills for the information age. Journal of library and information technology, 28(2), 39-47.
Historical and pedagogical museum of garça. (2014). Documents about electronic industry of garça.
Mcgee, J.; Prusak, l. (1994). Gerenciamento estratégico da informação. Rio de janeiro: campus.
Miranda, S. V. (2004). Identificando competências informacionais. Ciência da informação, brasília, 33(2), 112-122.
Molina, l. G. (2013). Memória organizacional e a constituição de bases de conhecimento. Tese (doutorado) – programa de pós-graduação em ciência da informação, faculdade de filosofia e ciências (ffc), universidade estadual paulista (unesp), marília.
Porter, M. E. (1999). Competição: estratégias competitivas essenciais. Rio de janeiro: campus, 1999.
Porter, M. E. (1993). A vantagem competitiva das nações. Rio de janeiro: campus.
Scheffer, J.; Cário, S.; Enderle, R. A. (2006). “tratamento teórico-analítico sobre empresas de pequeno porte organizadas na forma de aglomeração produtiva localizada”. Textos de Economia, 9(2), 50-79.
Secretaria municipal de indústria e comércio. (2014). Documents about electronic industry of garça.
Vitorino, e. V.; Piantola, D. (2011). Dimensões da competência informacional (2). Ciência da informação, brasília, 40(1), 99-110.
Yin, R. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto alegre: bookman.
Zaccarelli, S. B.; et al. (2008). Clusters e redes de negócios: uma nova visão para a gestão dos negócios. Rio de janeiro: atlas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























