The Amazon in Rio 2: the clichés of cinema to promote tourism

Authors

  • Wilson de Souza Nogueira Universidade Federal do Amazonas
  • Rafael de Figueiredo Lopes Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5380/tes.v10i1.48677

Keywords:

Tourism, Ecosystem Communicational, Rio 2, Imaginary, Cultural clichés

Abstract

This paper exposes Brazilian stereotypes, especially relating to Rio de Janeiro and Amazon, through the movie Rio2. The goal is to understand the perspective of Communicational Ecosystems, reconfigurations of cultural aspects, to meet demands of the film industry and its overlapping with tourism development strategies. The methodology was the filmic analysis and literature review, contemplating the dialogue between various authors. It appears that the film reproduces stereotypes constructed by the historical process and displays aspects of promoting tourism and events.

Author Biographies

Wilson de Souza Nogueira, Universidade Federal do Amazonas

Formação: Bacharelado em Ciências Sociais, Mestrado e Doutorado em Sociedade e Cultura na Amazônia, ambos pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atividade profissional: Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação (UFAM), integrante do Grupo de Pesquisa Mediação: comunicação e semiótica (UFAM/CNPQ).

Rafael de Figueiredo Lopes, Universidade Federal do Amazonas

Formação: Bacharelado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Roraima (UFRR), Mestrado em Ciências da Comunicação (UFAM), doutorando em Sociedade e Cultura na Amazônia (UFAM), integrante do Grupo de Pesquisa Mediação: comunicação e semiótica (UFAM/CNPQ).

Published

2017-04-24

How to Cite

Nogueira, W. de S., & Lopes, R. de F. (2017). The Amazon in Rio 2: the clichés of cinema to promote tourism. Turismo E Sociedade, 10(1). https://doi.org/10.5380/tes.v10i1.48677

Issue

Section

Artigos