Emergência de intraverbal e intraverbal reverso após ensino de discriminação condicional em crianças com autismo
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v29i1.94704Keywords:
comportamento verbal, intraverbal, discriminação condicional, autismoAbstract
Estudos apontam que crianças com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) podem apresentar dificuldade em aprender respostas intraverbais. O objetivo foi verificar os efeitos do ensino de discriminações condicionais entre estímulos auditivos e figuras na emergência de intraverbais e intraverbais reversos com quatro crianças com TEA Nível 1. Inicialmente foram aplicados um protocolo de intraverbal e uma sonda com dez intraverbais (e.g., “Que animal é cinza?”) e dez intraverbais reversos (e.g., “Qual a cor do elefante?”) em linha de base dos quais foram selecionados três que o participante não respondeu corretamente para uso nas fases de ensino. As outras perguntas serviram como controle. Em seguida, eles foram expostos ao ensino com discriminações condicionais entre nome-figura e pergunta-figura e a um teste de tato para as figuras. Por fim, as 20 perguntas foram reaplicadas. Todos os participantes apresentaram respostas intraverbais e intraverbais reversos não ensinadas diretamente. Esses resultados sugerem economia de ensino e que o ensino proposto foi suficiente para emergência de novas respostas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrícia Contreras Campesan, Nassim Chamel Elias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
