Bem-estar subjetivo em praticantes e não praticantes de meditação
DOI:
https://doi.org/10.5380/psi.v24i1.64925Keywords:
psicologia positiva, saúde mental, saúde, felicidadeAbstract
O Bem-Estar Subjetivo (BES) é composto por Afetos Positivos (AP), Negativos (AN) e Satisfação com a Vida (SV), que se referem aos componentes afetivos e cognitivos. As práticas meditativas, incorporadas às práticas integrativas aprovadas pelo SUS, são utilizadas para o relaxamento, incluindo alívio emocional e mental, e redução do estresse. Assim, este estudo procurou identificar relações entre os escores do BES e as práticas de meditação, frequência e anos de prática. Esta pesquisa foi composta por praticantes (n = 166) e não praticantes (n = 139), os quais responderam a Escala de Bem-Estar Subjetivo. Obteve-se como resultado três modelos preditivos, indicando que os praticantes de meditação obtiveram maiores índices em AP e SV, bem como menores índices em AN. Também observaram-se efeitos significativos e positivos da frequência e anos de prática sobre o BES. Em suma, os resultados obtidos podem indicar haver evidências de que as práticas de meditação possuem efeitos sobre o BES dos indivíduos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
