Música Indígena no Mercado: Sobre Demandas, Mensagens e Ruídos no (Des)Encontro Intermusical

Luís Fernando Hering Coelho

Resumo



Focalizo aqui brevemente a relação entre músicos indígenas com ênfase no universo guarani e o mercado
da música, apontando para elementos específicos das demandas aí envolvidas. Se o lado indígena mostra
sistemas estético-musicais abertos e flexíveis, ao lado da busca por caminhos de articulação política junto à
sociedade envolvente, do lado do mercado a demanda se caracteriza em grande parte pela busca de um
índio estereotipado ao qual seria negada a possibilidade de mudar. Na parte final, alguns dos pontos
levantados são considerados no exame de duas produções fonográficas recentes envolvendo músicas indígenas
guarani num caso e mehináku no outro.

Indigenous music in the market: about demands, messages and noises in inter-musical (dis)encounters

Abstract


The article focuses the relation between indian musicians with emphasis in the guarani universe - and the
music market, pointing to specific elements of the demands involved. If the indian side shows open and flexible
aesthetic-musical systems, coupled with the search for politic articulations with the more encompassing society,
the markets´ demand characterizes itself to a large extent in the search of a stereotyped indian to whom it
would be denied the possibility of change. In the final part, some of the points raised are considered in the
examination of two recent phonographic productions involving traditional musicians Guarani in one case
and Mehináku on the other.


Palavras-chave


Antropologia da Música; índios Guarani; contato intercultural; Anthropology of Music; Guarani Indians; Intercultural Contact

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.5380/cam.v5i1.1640

Direitos autorais