Data Competency: a contemporary need for researchers and society
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.83569Keywords:
Data Competency, Open data, Open Science, eScience.Abstract
Introduction: This article aims to analyze the requirements involving Data Competency mentioned in the literature in the Information Science field. Method: The methodology adopted was the bibliographical research on Data Competency and other concepts that constitute the pillars of this theme, emphasizing Open Science and eScience. Results: Highlighting the concepts and objectives of the subjects mentioned, the present work points out that Brazilian Information Science should approach Data Competency more forcefully. Conclusion: It is concluded that Data Competency can contribute to the development of Open Science and eScience, as well as help manage the abundance of data currently available.
References
Abadal, E. (2021). Ciencia abierta: um modelo com piezas por encajar. Arbor, 197(799). doi: 10.3989/arbor.2021.799003
Albagli, S., Appel, A. L., & Maciel, M. L. (2014). Escience, ciência aberta e o regime de informação em ciência e tecnologia. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 7(1). doi: 10.22478/ufpb.1981-0695.2014v9n2.22351
Aleixandre-Benaventa, R., Sapena, A. F. & Peset, F. (2021). Compartir los recursos útiles para la investigación: datos abiertos (open data). Educación médica, 22(3). doi: 10.1016/j.edumed.2019.07.004
Amaral, F. (2016). Introdução à ciência de dados: mineração e Big Data. Rio de Janeiro: Alta Books.
Aventurier, P., & Alencar, M. C. F. (2016). Os desafios de dados de pesquisa abertos. Reciis: Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, 10(3). doi: 10.29397/reciis.v10i3.1069
Babini, D., & Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes em las políticas científicas de ciência aberta y acceso abierto em Iberoamérica. Buenos Aires: CLACSO; Fundación Carolina. Recuperado de https://www.clacso.org/pt/tendencias-recientes-enlaspoliticas-cientificas-de-ciencia-abierta-y-acceso-abierto-en-iberoamerica/
Bernardes, J. (2020). USP está entre as 20 instituições que mais publicam sobre covid no mundo: levantamento sobre publicações científicas relacionadas com a covid em todo o mundo mostra a USP na 16ª posição. Jornal da USP. Recuperado de https://jornal.usp.br/ciencias/usp-esta-entre-as-20-instituicoes-que-mais-publicam-sobre-covid-no-mundo/
Bezjak, S., Conzett, P., Fernandes, P. L., Görögh, E., Helbig, K., Kramer, B., ... Clyburne-Sherin, A. (2018). Open Science Training Handbook. Recuperado de https://github.com/Open-Science-Training-Handbook/Open-Science-Training-Handbook_EN
Borgman, C. (2012). The conundrum of sharing research data. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(6). doi: 10.1002/asi.22634
Bourdieu, P. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia
clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP
Brand, A. (2020). Knowledge infrastructure and the role of the university. Information Services & Use, 40(3), p. 157–160. doi: 10.3233/ISU-200084. Recuperado de https://content.iospress.com/articles/information-services-and-use/isu200084
Burress, T., Mann, E., & Neville, T. (2020). Exploring data literacy via a librarian-faculty learning community: a case study. The Journal of Academic Librarianship, 46(1). doi: 10.1016/j.acalib.2019.102076
Caregnato, S. E. (2000). O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, (8). Recuperado de http://eprints.rclis.org/11663/1/artigoRBC.pdf
Carlson, J., Fosmire, M., Miller, C. C., & Nelson, M. S. (2011). Determining data information literacy needs: a study of students and research faculty. Libraries and the Academy, 11(2). Recuperado de https://musejhuedu.ez45.periodicos.capes.gov.br/article/428877
Costa, M. M. (2017). Diretrizes para uma política de gestão de dados científicos no Brasil. (Tese de Doutorado). Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unb.br/handle/10482/24895
Costal, M., Sales, L., & Zattar, M. (2020). Competência em dados: habilidades na atuação e formação do bibliotecário. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, 34(2). doi: 10.14295/biblos.v34i2.11809
Culina, A., Kuzak, M., & Psomopoulos, F. (2017). Training life scientists in open reproducible research: a data science scenario. Recuperado de https://figshare.com/articles/poster/Training_Life_Scientists_in_Open_Reproducible_Research_a_Data_Science_scenario/5644279/1
De Silva, P. U. K., & Vance, C. K. (2017). Scientific Scholarly Communication: The Changing Landscape, Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG. Recuperado de https://link-springer-com.ez45.periodicos.capes.gov.br/book/10.1007/978-3-319-50627-2.
Estevão, J. S. B., & Strauhs, F. R. (2020). Letramento informacional para reuso de dados nas ciências sociais: requisitos e competências. Informação & Informação, 25(2). doi: 10.5433/1981-8920.2020v25n2p1. Recuperado de https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38995
Freire, G. H. A. (2020). O campo da Informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, 15(4). doi: 10.22478/ufpb.1981-0695.2020v15n4.56989
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. (2015). Programa FAPESP de Pesquisa em eScience. Recuperado de https://fapesp.br/publicacoes/2015/folder_escience.pdf
González, Y. M. & Rodríguez, A. I. (2021). Alfabetización em datos: diseño de um nuevo escenario formativo para el contexto universitario. Revista Ibero Americana de Ciência da Informação, 14(1). doi: 10.26512/rici.v14.n1.2021.35521
Gould, R. (2017). Data literacy is statistical literacy. Statistics Education Research Journal, 16(1). Recuperado de https://iaseweb.org/documents/SERJ/SERJ16(1)_Gould.pdf
Gray, J. (2009). Jim Gray one Science: a transformed scientific method. In Hey, T., Tansley S. & Tolle, K. (Orgs.), The fourth paradigm: data intensives scientific discovery. Washington: Microsoft Research, 2009.
Kapel, S. & Schmidt, K. (2021). A student-focused checklist for creating infographics. Reference Services Review, 49(3/4), 311–328. Recuperado de https://www-emerald.ez45.periodicos.capes.gov.br/insight/content/doi/10.1108/RSR-07-2021-0042/full/html
Koltay, T. (2017). Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship & Information Science, 49(1). doi: 10.1177/0961000615616450
Kunst, S. & Degkwitz, A. (2018). Open Science - the new paradigm for research and education? Information Services & Use, 38(4), 203-205. Recuperado de https://content.iospress.com/articles/information-services-and-use/isu014
Morozov, E. (2018). Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora.
Oliveira, A. C. S. & Silva, E. M. (2016). Ciência aberta: dimensões para um novo fazer científico. Informação & Informação, 21(2). doi: 10.5433/1981-8920.2016v21n2p5
Orrù, D. (2020). Open data steward: bibliotecari e alfabetizzazione ai dati aperti. AIB studi, 60(2). doi: 10.2426/aibstudi-12123
Otani, N., & Fialho, F. A. P. (2011). TCC: métodos e técnicas (2a. ed.). Florianópolis: Visual Books.
Pellegrini, E., Estácio, L. S. S., & Vitorino, E. V. (2016). Instrumentos de avaliação da competência em informação: um mapeamento em âmbito nacional e internacional. In Alves, F. M. M., Corrêa, E. C. D., & Lucas, E. R. O. (Orgs.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA.
Peeters, F. V. (2021). Opening doors to discovery: Partnerships are key to advancing open science. Information Services & Use 41(3). Recuperado de https://content.iospress.com/articles/information-services-and-use/isu210105
Pinheiro, L. V. R. (2018). Mutações da Ciência da Informação e reflexos nas mandalas interdisciplinares. Informação & Sociedade, 28(3). Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/43317
Pizzani, L., Silva, R. C., Bello, S. F., & Hayashi, M. C. P. I. (2012). A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, 10(2). doi: 10.20396/rdbci.v10i1.1896
Ravindranath, M. (2014). Elementary schools start teaching data literacy. The Washington Post. Recuperado de https://www.washingtonpost.com/business/onit/elementary-schools-start-teaching-data-literacy/2014/11/14/9e8bb4ec-6aac-11e4-9fb4-a622dae742a2_story.html
Ribeiro, N. C., Oliveira, D. A., & Araújo, R. F. (2019). Conjecturas da Ciência Aberta na contemporaneidade do big data. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, 33(2). doi: https://doi.org/10.22478/ufpb.1981-0695.2020v15n4.56819
Ridsdale, C., Rothwell, J., Smit, M., Ali-Hassan, H., Bliemel, M., Irvine, D., Kelley, D., Matwin, S., & Wuetherick, B. (2015). Strategies and Best Practices for Data Literacy Education. Knowledge Synthesis Report. Recuperado de https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/64578/Strategies%20and%20Best%20Practices%20for%20Data%20Literacy%20Education.pdf
Sayão, L. F., & Sales, L. F. (2015). Guia de gestão de dados de pesquisa para bibliotecários e pesquisadores. Rio de Janeiro: CNEN/IEN.
Sayão, L. F., & Sales, L. F. (2020). Afinal, o que é dado de pesquisa? Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, 34(2). doi: https://doi.org/10.14295/biblos.v34i2.11875
Silva, F. C. C., & Silveira, L. (2019a). O ecossistema da ciência aberta. TransInformação, 31. doi: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190001
Silva, F. C. C., & Silveira, L. (2019b). O que é e qual a importância da Ciência Aberta? SciELO em Perspectiva: Humanas. Recuperado de https://humanas.blog.scielo.org/blog/2019/12/02/o-que-e-e-qual-a-importancia-da-ciencia-aberta/
Usova, T., & Laws, R. (2021). Teaching a one-credit course on data literacy and data visualization. Journal of Information Literacy, 15(1). doi: 10.11645/15.1.2840
Veiga, V. S. O., Silva, C. H., Borges, M. M., & Souza Junior, P. R. B. (2017). Percepção do pesquisador português em neurociências quanto ao compartilhamento de dados de pesquisa em repositórios. Reciis: Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, 11. doi: 10.29397/reciis.v11i0.1409
Viana, J. M. A., & Dal'Evedove, P. R. (2021). Indexação de dados científicos: uma análise a partir das políticas da Rede de Repositórios de Dados Científicos do Estado de São Paulo. Páginas a&b, 3(especial ConfOA). doi: 10.21747/21836671/pagnesppk26
Vilaça, M. L. C. (2010). Pesquisa e ensino: considerações e reflexões. e-scrita: Revista do Curso de Letras da UNIABEU, 1(2). Recuperado de https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/26/pdf_23.
Vilar, P., & Zabukovec, V. (2019). Research data management and research data literacy in Slovenian science. Journal of Documentation, 75(1), 24-43. Recuperado de https://wwwemerald.ez45.periodicos.capes.gov.br/insight/content/doi/10.1108/JD-03-2018-0042/full/html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























