Quality criteria for open access electronic journals of the Ibero-American region in the area of educational technologies indexed in the Latindex database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v9i1.70893

Keywords:

Journal evaluation, Scientific journal, Latindex

Abstract

Introduction: It studies the theoretical aspects related to the scientific journal, an instrument for disseminating the results of completed or ongoing research, concerning international evaluation criteria that gives quality to the publication. Objective: The research answeres the research question how do Ibero-American journals that address educational technologies meet the quality criteria set out in Latindex catalog 2.0? It aims to analyze, based on the criteria established in Latindex catalog 2.0, the journals in the social sciences area, with the sub-theme educational and open access technologies. Method: It uses as its field of research the Sistema Regional de Información en Línea para Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal – Latindex. Latindex objectives are to give Ibero-American journals greater visibility and international coverage in terms of information, documentation, and scientific publication. Data collection was performed directly in the Latindex database, through the advanced search that allows the consultation of the area, country and support (printed or electronic) in which the journal is located. Conclusion: It concludes that most journals do not fill the 38 criteria established by the database, that the Peruvian Hamut’ay was the only one to score in all the established criteria and the journals, which scored lower, were Spanish AP: Online Journal in Public Archeology, and the Mexican Travaux et Recherches Dans les Amériques du Center – Trace.

 

Author Biographies

Claudia Maria Pecegueiro, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil

Doutora em Ciência da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção (2011), Diploma revalidado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 12/07/2016. Mestre em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília (2001), Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (1988). Com publicações de livros, capítulos de livros, artigos em periódicos especializados e trabalhos em anais de congressos. Professora associado 1 da Universidade Federal do Maranhão, atuando no Departamento de Biblioteconomia. Consultora ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão - FAPEMA. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias Digitais na Educação, Membro do Núcleo de Pesquisa Interdisciplinar em Leitura, Comunicação e Desing de Hipermídia, Coordenadora do Projeto de Extensão Formação de Discente Pesquisador, Coordenadora do grupo de pesquisa em análise de materiais publicados, de divulgação da ciência, em mídia digital ou impressa GEP_DCMIDI. atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação científica, produção científica e bibliometria.

Iraceles Luzo, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil

Atualmente discente do 8º período do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão. Estagiária extracurricular na Biblioteca Ferreira Gullar do Centro de Criatividade Odylo Costa, filho, unidade ligada a SECMA. Monitora da disciplina de Análise Temática da Informação (A.T.I.), componente curricular referente ao 4º período do curso. Bolsista do Projeto de Extensão Formação Discente Pesquisador, do departamento de Biblioteconomia da UFMA. Integrante do Grupo de Pesquisa - Análise de materiais publicados, de divulgação da ciência, em mídia digital ou impressa (GP-DCMIDI).

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Published

2020-08-14

How to Cite

Pecegueiro, C. M., & Luzo, I. (2020). Quality criteria for open access electronic journals of the Ibero-American region in the area of educational technologies indexed in the Latindex database. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 9(1), 22–31. https://doi.org/10.5380/atoz.v9i1.70893