Quality education in the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda to combat prejudice against the LGBTQIA+ population: a parallel between academic production and university libraries
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.91752Keywords:
Sustainable Development Goals, LGBTQIA population, Education, University Library.Abstract
Introduction: The work aims to contribute to the understanding of possible strategies to reduce prejudice against the LGBTQIA+ population, through Education, based on the fourth Sustainable Development Goal (SDG), which is Quality Education, of the 2030 Agenda, materializing through proposals for socio-educational actions about the population mentioned in university libraries, contained in academic production in Brazilian literature within the thematic angle between Education, Librarianship and Information Science. Method: The research has a bibliographic and exploratory focus, carried out through a referential survey in the Data Base in Information Science (BRAPCI), making use of the Content Analysis technique to identify the subjects related to the investigation themes, in order to map proposals for actions that can be performed in university libraries on the subject in the national territory. Results: The searches returned few results of academic production on the LGBTQIA+ population in Information Science and Librarianship, so that there was no substantial material that addressed practices in the university library environment aimed at this population within the Brazilian context, but also point out to possible actions replicable in university libraries for the decreasing of LGBTphobia. Conclusion: There is a lack of initiatives for activities and actions in libraries aimed at LGBTQIA+ people in the identified literature, and, from this perspective, there is an urgent need to foster discussions on the subject, linking it to the core of sustainable development, with the intention to contributing to debates to minimize prejudice against social minorities.
References
Alves, F. A. C., Feitoza, R. A. de B., Campos, A. F., & Sousa, M. R. F. de. (2022). “Práticas informacionais” nas teses e dissertações do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba. Folha de rosto: Revista e Biblioteconomia e Ciência da Informação, 8(1), 64-82. https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/856/613
Araujo, D. K. de, Magnus, A. P. M., Selbach, C. J., Debastiani, A. M., & Handke, F. B. (2021). O papel social das bibliotecas universitárias: iniciativas da Biblioteca Central Irmão José Otão da PUCRS. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, 3(16), 97-118, 2021. https://doi.org/10.21747/21836671/pag16a6
Bardin, L. (2002). Análise de conteúdo. Edições 70.
Borges, L. S., & Canuto, A. de A. A. (2013). Saindo do armário? uma análise da produção discursiva sobre o grupo LGBT na mídia impressa em Goiás. Comunicação & Informação, 16(2), 123-135. https://revistas.ufg.br/ci/article/view/27588/16299
Chagas, L. B. R., & Paula, L. T. de (2023). Análise de discurso crítica como instrumental teórico e metodológico para a garantia semântica em linguagens documentárias. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 28, e90893. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e90893
Cortes, G. R., Silva, L. F. da, Silva, L. K. R. da, & Soares, G. S. (2017). Violência contra travestis e transexuais: a mediação da informação no espaço LGBT. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 10(2). https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/429/428. Acesso em: 20 mar. 2023.
Dias, É., & Pinto, F. C. F. (2019). Educação e sociedade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(104), 449-455. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701041
Flusser, V. (1983). A biblioteca como um instrumento de ação cultural. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, 12(2), 145-159. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/71176
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) (2016). As bibliotecas podem promover a implementação da Agenda 2030. FEBAB. http://repositorio.febab.org.br/items/show/438
Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm.
Lima Júnior, I. A. de, & Sousa, B. S. A. de (2020). Guia de inclusão das pessoas LGBTQIA+. Biblioteca Carolina Maria de Jesus, IFPE (Campus Olinda). https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/597276/2/GUIA%20DE%20INCLUS%C3%83O%20DAS%20PESSOAS%20LGBTQIA%2B.pdf
Manifesto de Florianópolis sobre a competência em informação e as populações vulneráveis e minorias (2013). FEBAB IBICT, UNB, UNESP. http://repositorio.febab.org.br/items/show/4554
Martins, C. W. S. (2022). A cada LGBTI+ o seu livro? Identidade de gênero e sexualidade na biblioteconomia brasileira. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, 6(1), 1-26. https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27728/15659
Mattos, S. M. N. de (2020). Conversando sobre metodologia da pesquisa científica. Editora Fi.
Nascimento, M. A. da S., Mata, M. L. da, & Pereira, G. (2021). Interações sociais e rupturas observadas através dos estudos informacionais: o contexto de travestis e mulheres transexuais brasileiras. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 15, e02115. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02115
Oliveira, L. D. de (2022). Cinquenta anos das Conferências Ambientais da Organização das Nações Unidas: qual é o legado para as condições de saúde humana? Cadernos de Saúde Pública, 38(12). https://doi.org/10.1590/0102-311XPT130522
Organização das Nações Unidas (ONU) (2010). Os objetivos de desenvolvimento do milênio. ONU. https://brasil.un.org/pt-br/66851-os-objetivos-de-desenvolvimento-do-milenio
Organização das Nações Unidas (ONU) (2015). Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. ONU. https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) (2017). Educação para os objetivos de desenvolvimento sustentável: objetivos de aprendizagem. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197
Reis, T., & Cazal, S. (Org.) (2021). Manual de Educação LGBTI+. IBDSEX.
Santana, L. (2019). O estado laico no confessionário: o debate sobre a criminalização da homofobia e da transfobia. Appris.
Santana, S. R. de, & Melo, M. L. D. de (2022). Práticas informacionais entre bibliotecários(as) de referência e usuários(as) LGBTQIA+. Folha de rosto: Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 8(1), 249-276. https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/842
Santana, S. R. de, Girard, C. D. T., Costa, D. J. E. da, Melo, M. L. D., & Girard, C. M. T. (2020). Informação gênero-sexualidade: um estudo teórico, prático e epistêmico no âmbito das políticas de indexação. Folha de rosto: Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 6(3), 78-96. https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/564/502
Santana, S. R. de, Costa, L. C. A. da, Melo, M. L. D. de, Silva, A. K. A. da, & Souza, E. D. de (2021). A rede epistêmica da informação gênero-sexualidade na Ciência da Informação. Informação em Pauta, Fortaleza, 6, 1-21. https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v6i00.2021.44186.1-21
Silva, A. L. A. da, & Valério, E. D. (2020). Não faça a “egípcia” em tempos de covid 19: LGBTI+ competentes em informação. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, 7(esp.), 156-175. https://doi.org/10.24208/rebecin.v7iespecial.205
Sistema Nacional de Bibliotecas Públicas (SNBP) (n.d.). Tipos de biblioteca. https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/sistema-nacional-de-bibliotecas-publicas-snbp/informacoes-das-bibliotecas-publicas-1/tipos-de-bibliotecas/biblioteca-universitaria
Viana, A. F., & Oliveira, D. A. (2017). A produção científica acerca da temática LGBT: um estudo propedêutico nas teses e dissertações na UFMG. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 10(2). https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/414/413
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























