UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.87306

Keywords:

Information mediation, User education, Rigid social isolation, Instagram

Abstract

Introduction: The restrictions of face-to-face access in many social spaces due to the Covid-19 pandemic have brought a great challenge to organizations to interact and meet the needs of their audience. The use of social media has proven to be an important strategy, Instagram being one of the most used. Thus, museums also had to adapt to this new reality. This case study aims to investigate the use of Instagram made by the Art Museum of the Federal University of Ceará as a tool for mediation of information in the period from March to April 2021. Method: An exploratory literature review, data collection in the museum's profiles on Instagram and application of a questionnaire were carried out. The approach was qualitative, with exploratory purpose, and uses the case study as a method. A convergent analysis of the collected data was carried out, developing a description of the phenomenon.. Results: They present that Instagram was used as a recurring tool in the researched period and brought several positive results listed in the article for communication, interaction and fulfillment of the educational function of the Art Museum of the UFC with its users. Conclusions: Museums, while equipment that enable the interaction of users with diverse cultures, have adapted to the conditions arising from the health crisis of Covid-19, which raises reflections of restructuring the role of such units while essential to the education of the individual.

Author Biographies

Maria Gizele Chagas da Silva Almeida, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil

Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará. 

Andreza Pereira Batista, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil

Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação (CMAI).

References

Almeida, O. F. de, Júnior. (2015). Mediação da informação: dimensões. Recuperado de https://ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=939.

Araújo, C. A. Á. (2014). Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos; São Paulo: Associação Brasileira de Profissionais da Informação.

Borges, J., & García-Quismondo, M. Á. M. (2017). Competencias en información y en comunicación: desarrollo conceptual a partir de la New Media Literacy. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(1), 35–43. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n1a04.

Costa, A. de S., Nascimento, A. V. do, Cruz, E. B., Terra, L. L., & Silva, M. R. E. (2013). O uso do método estudo de caso na Ciência da Informação no Brasil. Incid: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 4(1), 49-69. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/59101.

Felício, J. C. de S. M. (2014). Serviço de referência educativo (SRE) em bibliotecas universitárias: análise das práticas voltadas ao desenvolvimento da competência em informação de seus usuários (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/129180.

Gomes, H. F. (2014). A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, 19(2), 46-59. Retirado Recuperado de https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994.

Holanda, P. M. C., Ribeiro, J. R., & Jesus, M. C. de. (2020). Estudo de caso: aplicabilidade em dissertações na área de ciência da informação. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, 13(2), 685–703. Recuperado de https://periodicos.unb.br/index.php/rici/article/view/25012.

Instituto Brasileiro de Museus. (2018). Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília: Ibram. Recuperado de https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf.

Instituto Brasileiro de Museus. (2022). Políticas do Setor Museal. Recuperado de https://www.gov.br/museus/pt-br/assuntos/politicas-do-setor-museal.

Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará. (2022). [@museudeartedaufc]. Instagram. Recuperado de https://www.instagram.com/museudeartedaufc/?hl=pt-br.

Núcleo Educativo Mauc. (2022). [@educativomauc]. Instagram. Recuperado de https://www.instagram.com/p/CZ7pQhWlt6f/.

Silva, J. L. C. S., & Silva, A. S. R. (2013). A mediação da informação como prática pedagógica no contexto da biblioteca escolar: algumas considerações. Biblioteca Escolar em Revista, 1(2), 1-30. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106561.

Universidade Federal do Ceará. (2022). Museu de Arte da UFC – Mauc. Recuperado de https://mauc.ufc.br/pt/.

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos (5a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Published

2023-04-27

How to Cite

Almeida, M. G. C. da S., & Batista, A. P. (2023). UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 12, 1–11. https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.87306

Issue

Section

Papers