BRIEF REFLECTION OF THE GRAPHIC INDUSTRY IN A CULTURAL HISTORICAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.86547Keywords:
Keywords, Cultural History, Graphic workshops, Graphic industry, Press history.Abstract
Introduction: The cultural history of the Graphic Industry and Typography is a motivating theme for this paper. In this sense, the characterization of workers of typographic workshops, in Europe, is presented in a clipping, from the perspective of Cultural History and Archeology of Industrialization added to Cultural Studies in certain aspects. Method: selective bibliographic research for the purposes is adopted, gathering books, printed articles and various electronic texts. Results: we have content that allows us to visualize the craft and culture of typographers over time, the adjustments to the industrial development of the sector, as well as issues that lead to concerns about the preservation of the socio-historical memory of this professional activity. Conclusion: The creative strategies of survival or resistance in the graphic medium include the search for formal clarification, and this 'common citizen' intellectual and practical subject of the History and Memory of the Graphic Industry must be carefully observed.
References
Aguiar, F. (2021). A primeira greve no Brasil. Blog do velho mundo. Recuperado de https://www.redebrasilatual.com.br/blogs/blog-do-velho-mundo/a-primeira-greve-no-brasil/
Araújo, F. A.S. (2016). A Imprensa Operária no Brasil [de Astrojildo Pereira, julho de 1947]. Rio de Janeiro: Fundação Dinarco Reis. Recupeado de https://www.marxists.org/portugues/astrojildo/1947/07/imprensa.htm
Barbier, F. (2018). Gutenberg e a invenção da imprensa. In F. A. Barbier, A Europa de Gutenberg: o livro e a invenção da modernidade ocidental (séculos XIII-XVI). Edusp, pp. 159-240.
Barbosa, M. (2012). História cultural da imprensa: Brasil 1800-1900. Navegações, 5(1), 112–114. Recuperado de
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/11085
Barbosa, M. (2004, abril 15-17). Como escrever uma história da imprensa? II Encontro Nacional da Rede Alfredo de Carvalho. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1GosB-h1LX8CMgWwTySWJMQLjzKz4WQvJ/view
Batptista, M. M. (2009). Estudos culturais: o quê e o como da investigação. Revue Életronic d’Études Françaises, Numéro Spécial, 451-461. doi: https://doi.org/10.4000/carnets.4382
Burke, P. (2002). Problemas causados por Gutenberg: a explosão da informação nos primórdios da Europa moderna. Estudos Avançados, 16(44), 173-185. doi: 10.1590/S0103-40142002000100010
Burke, P. (2005). A história como memória social. In P. Burke, O que é história cultural 9 pp. 69-89). Zahar.
Camargo, M. (Org). (2003). Gráfica: arte e indústria no Brasil: 180 anos de história. EDUSC.
Carneiro, V. G. (2012). Barbosa, M. História cultural da imprensa. Brasil 1800-1900. Rio de Janeiro: Mauad X, 2010. 266 p. Navegações, 5(1), 112–114. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/11085
Carrión, R. K. M. (2023). A nova escola e a história dos Annales. Recuperado de http://www.raulcarrion.com.br/annales.asp.
Cevasco, M. E. (2014). Lição 10: Estudos culturais no Brasil. Alternativas, 3, p.01-13, Recuperado de https://alternativas.osu.edu/assets/files/Issue-3/essays/cevasco.pdf
Chartier, R. (1990). A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel.
Darton, R. (1990). Os intermediários esquecidos da literatura. In R. Darton O beijo de Lamourette (pp. 78-86). Companhia das Letras.
Escosteguy, A. C. D. (1998). Uma introdução aos Estudos Culturais. Revista FAMECOS, 9, 87-97.
Febvre, L., Martin, H. J. (2000). O aparecimento do livro. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Hall, S. (2003). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Editora UFMG; Unesco.
Naveira, O. P. (2021). Os Annales e suas influências com as Ciências Sociais. Klepsidra:
Revista Virtual de História. Recuperado de https://www.yumpu.com/pt/document/view/12770099/os-annales-e-as-suas-influencias-com-as-ciencias-sociais-klepsidra
Pereira, A. (1947) A Imprensa Operária no Brasil. Recuperado de https://www.marxists.org/portugues/astrojildo/1947/07/imprensa.htm
Pinard, J. (1985) L’Arquéologie industrielle. Paris: Presse Universitaire de France.
Thiesen, B. V. (2014). Arqueologia industrial ou arqueologia da industrialização? Mais que uma questão de abrangência. Portal do Iphan. Recuperado de http://cmsportal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/arqueologia_industrial.pdf
Utsch, A. (2020, novembro 20). Patrimônio gráfico em perspectiva. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=1_ip2HLW28w
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























