A critical-dialectical epistemological perspective of Scientific Knowledge Management: contributions from Bourdeusian praxeology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.83420

Keywords:

Scientific Knowledge Management, Critical-dialectical epistemology, Bourdieu's Praxeology

Abstract

Introduction: Epistemological, theoretical and methodological positions have direct implications on how research objects are constructed. Based on the mapping of central epistemological axes, the critical-dialectic was chosen to discuss Scientific Knowledge Management (SKM), more specifically, based on the epistemological and theoretical-methodological contributions of Bourdieu's praxeological thought, including his propositions about the scientific field as an expression of the chosen axis. Method: The theoretical discussion and literary review of Bourdieu's works and conceptual aspects of SKM were adopted, taking it as an interdisciplinary area whose phenomena can be read by the dynamics of the scientific field and which is focused on processes of production and dissemination of scientific knowledge that are effected by the meeting of Knowledge Management (KM) and Scientific Communication (SC). Results: From the discussion on epistemological principles of the critical-dialectical axis for the understanding of scientific practice, emphasizing Bourdieu's conceptions about the scientific field, the results pointed to contributions to rethink the definition of SKM and offer theoretical-methodological subsidies for the development of research in the scope of the SKM. Conclusion: Discussion allowed establishing investigative resources for research on SKM, among which the formulation of guiding questions for the construction of instruments for collecting and analyzing data on the functioning of SKM as a field, identifying, for example, actions of agents to obtain scientific and temporal capitals, as well as to transform the field itself, as well as items such as the acquisition of scientific knowledge, its storage and forms of creation and sharing.

Author Biographies

Tiago Santos Sampaio, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, BA, Brasil

Doutorando pelo Programa de Doutorado Multi-institucional em Difusão do Conhecimento (PPGDC); Mestre em Cultura e Sociedade pelo Programa Multidisciplinar de Pós-graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Especialista em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e Bacharel em Comunicação Social (Rádio e TV) pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). É professor da UNEB desde 2009, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão. Atuou como Assessor de Comunicação da UNEB e Assessor chefe da Reitoria. Suas áreas de atuação concentram-se em Gestão do Conhecimento, Gestão da Comunicação, Teorias da Comunicação, Análise do Discurso, Estudos Culturais e Comunicação Comunitária.

Ana Maria Ferreira Menezes, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, BA, Brasil

Graduação em Economia pela Universidade Federal da Bahia (1979), mestrado em Economia pela Universidade Federal da Bahia (1986) e doutorado em Administração Pública pela Universidade Federal da Bahia (2002), com estágio de pesquisa (bolsa sanduíche CAPES) no Instituto Superior de Economia e Gestão (ISEG) da Universidade Técnica de Lisboa (UTL). Atualmente é professor plena da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Coordenadora do Curso de Especialização em Gestão Pública Municipal, na modalidade a distância (bolsista CAPES) e Professora permanente do Doutorado Multi-Institucional, Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: administração pública, políticas públicas, avaliação de políticas públicas, desenvolvimento econômico sustentável, finanças públicas, relações intergovernamentais, descentralização e gestão do conhecimento. 

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Published

2022-06-01

How to Cite

Sampaio, T. S., & Menezes, A. M. F. (2022). A critical-dialectical epistemological perspective of Scientific Knowledge Management: contributions from Bourdeusian praxeology. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 11, 1–11. https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.83420

Issue

Section

Papers