Active methodologies as a space for knowledge management: an experience in higher education in Communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.80729

Keywords:

Knowledge management, Communication agencies, Higher education, Communication. Project-Based Learning.

Abstract

Introduction: In the current scenario of higher education in the area of Communication, it is necessary to have an education that expands the capacity to meet the demands of the market. There is a growing need to combine theory and practice in teaching, and with that, the understanding of teamwork and the knowledge of the dynamics of the performance of communication agencies. The objective of this study is to understand how the use of active methodologies can create spaces for knowledge management and thus contribute to the learning of the profession in the disciplinary context in Communication courses. Method: Develops a descriptive qualitative research applied in classes in which the author taught in undergraduate courses in the area of Communication with the use of Project-based Learning methodology and the model of Five phase of the knowledge creation process. In the classroom, a dynamic of formation of communication agencies by groups of undergraduate students was applied in the period from 2014 to 2019. Results: The change from the traditional method to the proposed knowledge management process generated insecurity and an effort of interlocution by the students, demanding maturity, and a position of greater autonomy. The communication agencies set up by the students presented their identity and the communication pieces created, providing opportunities to get in touch with the job market. Conclusions: The knowledge management process materialized as soon as the interactions promoted reflections about the “I” itself, and it was possible to realize that knowledge management is a teaching-learning relationship and coexistence between all the actors in the teaching process.

Author Biography

Tamara de Souza Brandão Guaraldo, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista - UNESP (PPGCI) e dos cursos de graduação em Relações Públicas e Comunicação: Rádio, TV e internet da UNESP- Bauru. Graduada em Comunicação Social, Mestre em Comunicação e Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).

References

Bastos, C. C. (2006, fevereiro 24). Metodologias ativas [Blog]. Recuperado de http://educacaoemedicina.blogspot.com/2006/02/metodologias-ativas.html

Belluzzo, R. C. B. (2007). Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação, 2a ed. Bauru: Cá Entre Nós.

Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40. doi: 10.5433/1679-0383.2011v32n1p25

Buarque, C. (1991). O papel social da universidade. Notas para a Conferência à Plenária do Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, Campinas.

Bzuneck, J. A., & Guimarães, S. E. R. (2010). A promoção da autonomia como estratégia motivacional na escola: uma análise uma análise teórica e empírica. In E. Boruchovitch, J. A. Bzuneck & S. E. R.

Guimarães (Orgs.), Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo (pp. 43-70). Petrópolis: Vozes.

Cordeiro, P. A. dos S., Leão, A. M. dos A. C., & Couto, J. de A. (2021). Ação pedagógica pautada numa abordagem híbrida à luz da Aprendizagem Baseada em Projetos. Revista Docência Do Ensino Superior, 11, 1–21. doi: 10.35699/2237-5864.2021.24721

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa, 43a ed. São Paulo: Paz e Terra.

Lupetti, M. (2012). Gestão estratégica da comunicação mercadológica: planejamento. São Paulo: Cengage Learning.

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1997). A criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus.

Santos, A. C. M. Z. dos. (2020). Contribuições da Aprendizagem baseada em projetos: análise da utilização do método em disciplina do Curso de Administração. Revista Thema, 17(1), 124-134. doi: 10.15536/thema.V17.2020.124-134.1493

Schaun, A., & Rizzo, E. (2009). Agências de comunicação: teoria e prática. São Paulo: Expressão e Arte.

Takeuchi, H., & Nonaka, I. (2008). Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman.

Terra, J. C. C. (2000). Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio Editora.

Valentim, M. L. P. (2008). Informação e conhecimento em organizações complexas. In M. L. P. Valentim (Org.), Gestão da informação e do conhecimento, pp. 11-25. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Yanaze, M. (2007). Gestão de marketing e comunicação: avanços e aplicações. São Paulo: Saraiva.

Published

2022-01-22

How to Cite

Guaraldo, T. de S. B. (2022). Active methodologies as a space for knowledge management: an experience in higher education in Communication. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 11, 1–11. https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.80729

Issue

Section

Papers