Enhanced publications: a Public Library of Science (PLOS) platform study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v10i1.76846

Keywords:

Communication, e-Science, Editorial Production, Enhanced Publications, Visibility.

Abstract

Introduction It identifies and presents which enhanced publications resources can be used by digital scientific journals. It presents the Public Library Of Science (PLOS) as an object of analysis, based on the following guiding question: which characteristics identify a scientific publication as an enhanced publication and how are these particularities used by scientific journals? Method: Qualitative research, at the exploratory level, which, with a survey, culminated in a content analysis of the data found. Results: It identifies and analyses the following features that define a enhanced publication: hypertextuality, multimedia, interactivity, memory, personalization and ubiquity. Conclusion: The characteristics of an enhanced publication have been defined, and it has been demonstrated how PLOS works with these resources in order to increase its visibility.

Author Biographies

Edilaine Avila, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil.

Mestranda em Comunicação na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), é Bacharel em Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (atual Universidade Franciscana), Bacharel em Comunicação Social - Produção Editorial pela UFSM e Especialista em Administração e Marketing pelo Grupo Educacional Uninter. Como pesquisadora, atuou em grupos de pesquisa na área de Comunicação Organizacional e Novas Tecnologias, além de ter se dedicado às áreas de Estudos Culturais e Recepção. Também desenvolveu pesquisa para compreender as relações entre Comunicação, Ciência e Tecnologia, tendo como abordagem principal as Enhanced Publications. Atualmente, dedica-se à Análise do Discurso.

Cláudia Regina Ziliotto Bomfá, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil.

Professora Adjunta do Departamento de Ciências da Comunicação, curso de Comunicação Social - Produção Editorial da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Letras, mestre e doutora em Engenharia de Produção (gestão editorial) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com estágio de doutorado-sanduíche no Departamento de Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro (Portugal). Seus atuais interesses de pesquisa e áreas de atuação estão pautados na Comunicação e Popularização da Ciência e Gestão do processo editorial. Coordena a Agência de Inovação em Publicações Científicas (PUBLICA), o Grupo de Estudos e Pesquisa em Publicações Científicas (CNPQ). Membro do Comitê Editorial do Portal de Periódicos Eletrônicos da UFSM. Tutora do Grupo de Educação Tutorial - PET Ciências Sociais Aplicadas (PET CISA).  

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Published

2021-12-03

How to Cite

Avila, E., & Bomfá, C. R. Z. (2021). Enhanced publications: a Public Library of Science (PLOS) platform study. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 10(1), 60–71. https://doi.org/10.5380/atoz.v10i1.76846