Cultural action with social media: analysis of the State System of Public Libraries of São Paulo (SisEB) Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v10i1.76615

Keywords:

Social media, Public Libraries, Cyberculture, Cultural action.

Abstract

Introduction: Considering the scenario of communication from social media, the objective is to verify how libraries have used these media to interact with their audience, having as object of study the official Facebook page of the State System of Public Libraries of São Paulo ( SisEB). The main theoretical contributions used by the research took into account the theme discussed in the article. About cyberculture and social media, based on authors such as Lévy (2010), Lemos (2013) and Recuero (2010) and  cultural action based on Coelho (2001), Milanesi (2003) and Barros (2010). Method: The applied methodology included documentary analysis. Along with the documentary analysis of SisEB's Facebook, content analysis was also carried out, according to Bardin (1977),  to verify whether the contents published in this network are related to cultural action. Results: The results point to the first inferences that SisEB publishes more informational content type and dissemination of its activities than the promotion of cultural action itself. Conclusion: Such activities can contribute  to the spheres of cultural action, according to Coelho (2001), to become a reality

Author Biographies

Andrea Pereira Santos, Universidade Federal de Goiás (UFGO), Goiânia, GO, Brasil.

Professora Adjunta do Curso de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Informação e Comunicação da UFG

Vanessa Guimarães Nascimento, Universidade Federal de Goiás (UFGO), Goiânia, GO, Brasil.

Mestra em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Goiás – PPGCOM - FIC/UFG. Bibliotecária. Graduada em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília.

References

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Barros, M. H. T. C. (2010, junho). Ação cultural em bibliotecas públicas e escolares. Infohome. Recuperado de https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=533.

Bernardino, M. C. R., Suaiden, E. J., & Cuevas-Cerveró, A. (2014). O uso do Facebook pelas Bibliotecas Públicas do estado do Ceará. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, 5(1), 112-123.

Calil, A., Jr., & Almendra, G. (2016). As apropriações do Facebook pelas Bibliotecas Públicas Estaduais brasileiras. Em Questão, Porto Alegre, 22(1), 188-213.

Calil, A., Jr. (2013). Mídias sociais nas bibliotecas universitárias brasileiras. Revista ACB, 18(2), 1053-1077. Recuperado de https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/899.

Calil, A., Jr., Corrêa, E. C. D., & Spudeit, D. (2013, julho). O uso das mídias sociais nas bibliotecas brasileiras: análise dos trabalhos apresentados no SNBU e CBBD. Anais do Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Florianópolis, SC, Brasil, 25. Recuperado de https://portal.febab.org.br/anais/article/viewFile/1634/1635.

Castells, M. (2010). A sociedade em rede (R. V. Majer, Trad.) (7a ed., rev. e ampl., Vol. 1). São Paulo: Paz e Terra.

Coelho, T. (2001). O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense.

Cunha, N. (2010). Cultura e ação cultural: uma contribuição a sua história e conceitos. São Paulo, Edições SESC.

Freire, P. (2011). Ação cultural para a liberdade e outros escritos (14a ed., rev. e atual.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Lemos, A. (2013). Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea (6a ed.). Porto Alegre: Sulina.

Lessa, B. B. L., & Gomes, H. F. (2016). Bibliotecas públicas do Brasil e o uso de dispositivos de comunicação da web social: o Facebook como espaço de mediação da informação. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (ENANCIB), João Pessoa, PB, 17. Recuperado de http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2016/enancib2016/paper/viewFile/3645/2292.

Lévy, P., & Lemos, A. (2010). O futuro da internet: em direção à uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus.

Lévy, P. (2010). Cibercultura (C. I. da Costa, Trad.) (3a ed.). São Paulo: Editora 34.

Mainieri, T. (2016). Um peso, duas medidas: desvelando a comunicação pública na sociedade midiatizada. Goiânia: FIC/UFG.

Milanesi, L. (2003). Centro de Ação cultural. In L. Milanesi, A casa da invenção (4a ed.). São Paulo: Ateliê Editorial.

Recuero, R. (2010, novembro 10). Mídia x Rede social [Blog]. Recuperado de http://www.raquelrecuero.com/arquivos/2010/11/midia-x-rede-so.html.

Rezende, L. V. R., Martins, D. L., & Silva, M. F. (2016). Mídias sociais em tempos de bibliotecas 2.0: um estudo em bibliotecas das instituições federais de ensino brasileiras trazendo perspectivas futuras para a preservação digital. Rev. Digit. Bibliotecon. Cienc. Inf, 14(3), 484-500.

Sanatella, L. (2003). Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus.

Santos, J. A., Neto, Almeida, O. F., Jr. (2017). Bibliotecas universitárias das instituições estaduais de ensino superior paranaenses e a mediação da informação no Facebook. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 15(2), 442-468.

Sistema Estadual de Bibliotecas Públicas de São Paulo (SISEB). (2018). Recuperado de https://www.facebook.com/sisebsp/.

Telles, A. (2011). A revolução das mídias sociais (2a ed.). São Paulo: M. Books.

Published

2021-12-03

How to Cite

Santos, A. P., & Nascimento, V. G. (2021). Cultural action with social media: analysis of the State System of Public Libraries of São Paulo (SisEB) Facebook. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 10(1), 25–38. https://doi.org/10.5380/atoz.v10i1.76615