Audiovisual documentation in information science and communication sciences
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v10i1.75362Keywords:
Audiovisual documentation, Information Science, Communication Sciences.Abstract
Introduction: The study proposes to identify Brazilian scientific productions on audiovisual documentation, viewed as a field that is little explored scientifically when compared to other fields and documentary approaches in Information Science and Communication Sciences. These present themselves as areas that dialogue about the audiovisual document. Thus, the research establishes a holistic view of the subject, in parallel in these two areas of knowledge, to identify the existing productions on the field of documentation. As for the basics objectives: a) to collect scientific production from annals article, journal article, dissertation, and thesis and b) to analyze the datafication and the area of concentration of the identified scientific studies. Methods: The methodological procedures are built from the quantitative-qualitative approach, using the exploratory-descriptive research strategy for the evaluation and deepening in the face of the available information. It had an attempt to explain the context of the phenomenon, with the analysis cut between 1984 to 2019. Results: The scientific production on audiovisual documentation in Brazil, within the scope of this research, points, initially, to shallow and incipient production, with few discussions and a deepening of the theoretical-pragmatic corpus in recent years. Conclusion: The research contributes to a visualization of the studies on audiovisual documentation, based on the quantitative and qualitative character. It shows the obstacles and advances in the field’s approaches in question in research in the area of information and communication. Also, it points out the need to build scientific spaces to expand the discussion and production of audiovisual documents.
References
Almeida, M., Reis, A. L., & Silva, A. M. C. (2019). Acervos Audiovisuais em um Museu de História das Ciências. Museologia & Interdisciplinaridade, 8(15), 138-148. Recuperado de https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/24672/21848
Bezerra, L., & Santos, J. S. (2019). Diversidade cultural e a preservação de acervos audiovisuais do eixo sul. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, 5(esp.), 1-16.
Buarque, M. D. (2008). Estratégias de preservação de longo prazo em acervos sonoros e audiovisuais. In Anais, 9 Encontro Nacional de História Oral, São Leopoldo: UNISINOS.
Buckland, M. K. (1997). What is a “document”? Journal of the American Society for Information Science, 48(9), 804-809.
Cebrián-Herreros, M. (2007). Información audiovisual: concepto, técnica, expresión y aplicaciones (Segunda reimpressão). Madrid: Síntesis.
Colombo, F. (1991). Os arquivos imperfeitos. São Paulo: Perspectiva.
Donker-Duyvis, F. (1942). Normalisatie op het gebied der documentatie. The Hauge, Netherlands: NIDER.
Edmondson, R. (1998). Uma filosofia dos arquivos audiovisuais. Paris: UNESCO.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6 ed.). São Paulo: Atlas.
Hernández-Alfonso, E. A. (2007). Indización y Resumen. La Habana: Editorial Félix Varela.
Joly, M. (2012). Introdução à análise da imagem. (14 ed.). Campinas: Papirus.
Le Coadic, Y. (1994). A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos.
Lima, V. M. A. A documentação audiovisual. (2016). In J. F. M. Silva &, F. C. Paletta (Orgs.). Tópicos para o ensino de Biblioteconomia. São Paulo: ECA-USP. pp. 86-99.
McCarthy, C. M., & Targino, M. G. (1984). Materiais audiovisuais na sociedade e nas bibliotecas brasileiras. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, 13(2). Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/76331
Menezes, I. A. (2019). O profissional atuante na preservação audiovisual. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, 8(15), 85-103. Recuperado de https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/24668/21845
Minayo, M. C. S., & Sanches, O. (1993). Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, 9(3), 239-262. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/csp/v9n3/02.pdf
Napolitano, M. (2008). Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In C. B. Pinsky (Org.), Fontes históricas (2 ed.). São Paulo: Contexto. pp. 235-290.
Nuno, F. F. (2012). Evolução legal dos arquivos audiovisuais e sonoros em Portugal. Ponto de Acesso, Salvador, 6(1), 156-171.
Otlet, P. (1934). Traité de documentation. Brussels: Editiones Mundaneum.
Primo, L., & Cabral, S. (2014). Produção audiovisual: imagem, som e movimento. São Paulo: Érica.
Rodrigues, A. M. L. (2006). A teoria dos arquivos e a gestão de documentos. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, 11(1), 102-117.
Rose, D. Análise de imagens em movimento. (2015). In M. W. Bauer, & G. Gaskell. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (13 ed.) Petrópolis: Vozes. pp. 343-364.
Salaverría, R. (2014). Multimedialidade: informar para 5 sentido. In J. Canavilhas (Org.), Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covilhã, Portugal: LabCom.
Santana, L. A. (2019). Documentos audiovisuais no Brasil: trajetória, institucionalização e novas perspectiva. [Tese de doutorado, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista], Marília.
Saracevic, T. (1996). Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da. Informação, Belo Horizonte, 1(1), 41-62n. Recuperado de http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235/22
Tauil, J. C. S., & Simionato, A. C. (2016, 27 a 29 de julho). O estado da arte da preservação de acervos audiovisuais. In Anais do 11 Seminário de Pesquisa em Ciências Humanas, Londrina. doi: 10.5151/sosci-xisepech-gt1_12
Tartaglia, A. R., & Butruce, D. (2015). Entre letras e imagens: o acervo audiovisual do arquivo da Academia Brasileira de Letras. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, 9, 327-340. Recuperado de http://wpro.rio.rj.gov.br/revistaagcrj/wp-content/uploads/2016/11/e09_a19.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























