Mediation of information and politics communication on the Facebook: performance of the candidate Rui Palmeira when running for mayor of Maceió City in 2016

Authors

  • Ronaldo Ferreira Araujo Universidade Federal de Alagoas - UFAL http://orcid.org/0000-0003-0778-9561
  • Sarah Rúbia de Oliveira Santos Universidade Federal de Alagoas – UFAL
  • Janyelle Mayara Bento Universidade Federal de Alagoas – UFAL

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v6i1.54543

Keywords:

Information mediation, Social networks, Political participation

Abstract

Introduction: The Increasing use of social networks by political agents and voters sets a country into the mold of the digital participatory culture, constituting a rich field for the development of research on the performance of candidates in Digital Media and the citizen political participation. The study aims to verify the performance in Facebook of the Maceió city hall candidate, Rui Palmeira, in the elections of 2016. Method: The research has an exploratory and descriptive character, based on mixed approach. The data collection was made using the Netlytic tool, followed by the analysis through the categorization of publications on his Facebook page, focusing on the interactions with the citizens. Results: Most of the postings were related to the Agenda of the candidate (24.6%) or Acknowledgments/Greetings (16.7%), and Proposals (15.8%). Nonetheless, the posts that have greater interaction of the citizens were those of Personal Issues, which comprised only 5.7% of the posts total. Conclusion: Social media, as it began to be occupied and understood as having relevance to the political scenario, can be shown by the diversification of the categories of facebook postings. The candidate was able to understand some of the premises of Web 2.0 regarding interaction and collaboration, however, it is necessary to point out that there is a long way to go in relation to the candidate's responsiveness and direct interaction with the voters using this social media tool.

Author Biographies

Ronaldo Ferreira Araujo, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutor em Ciência da Informação - UFMG. Laboratório de Estudos Métricos da Informação na Web/Lab-iMetrics. Professor Adjunto do Curso de Biblioteconomia - CB/Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes - ICHCA - Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Sarah Rúbia de Oliveira Santos, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Graduanda em Biblioteconomia - ICHCA/UFAL; Laboratório de Estudos Métricos da Informação na Web/Lab-iMetrics. 

Janyelle Mayara Bento, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Graduanda em Biblioteconomia - ICHCA/UFAL; Laboratório de Estudos Métricos da Informação na Web/Lab-iMetrics. 

References

Aggio, C. (2011). As campanhas políticas no Twitter: uma análise do padrão de comunicação política dos três principais candidatos à presidência do Brasil em 2010. In IV Encontro da Associação Brasileira dos Pesquisadores em Comunicação e Política. Rio de Janeiro. Recuperado de http://www.compolitica.org/home/wp-content/uploads/2011/03/AGGIO-Camilo.pdf

Almeida Júnior, O. F. (2009, jan./dez.). Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesq. bras. Ci. Inf., 2(1), 89 –103. Recuperado de http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/viewFile/17/39

Amaral, M. (2010). Internet e participação política: o uso da internet pelo cidadão. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, 7(9), 100 – 124. Recuperado de http://periodicos.uesb.br/index.php/cadernosdeciencias/article/viewFile/882/889

Araújo, R. F. (2014a). Atores e ações de informação em redes sociais na internet: pensando os regimes de informação em ambientes digitais. DataGramaZero, 15(3), 9. doi:http://10.6084/m9.figshare.3383263

Araújo, R. F. (2014b). Mediação da informação e participaçãopolítica na web social em períodos eleitorais. In Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (v. 15, p. 1457-1477). Belo Horizonte: Ancib/PPGCI/ECI/UFMG. Recuperado de http://200.20.0.78/repositorios/handle/123456789/2661

Araújo, R. F. (2016). O Twitter como dispositivo de mediação da informação em períodos eleitorais. In Seminário em Ciência da Informação: Fenômenos emergentes na Ciência da Informação (p. 500–511). Recuperado de http://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/secin2016/secin2016/paper/viewFile/281/142

Araújo, R. F., & Pereira, B. C. (2013). O Twitter como ferramenta de mediação cívica: interatividade e conversação nas eleições municipais de Maceió. In Congresso da Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (p. 1 – 20). Recuperado de http://www.compolitica.org/home/wp-content/uploads/2013/05/GT04-Internet-e-politica-RonaldoFerreiraDeAraujo.pdf

Barros, A. T., Bernardes, C. B., & Sathler, M. R. (2016). Faces partidárias na esfera virtual: a atuação política das lideranças da Câmara dos Deputados no Facebook. In X Encontro anual da ABCP. Recuperado de http://www.encontroabcp2016.cienciapolitica.org.br/resources/anais/5/1468760331_ARQUIVO_Barros,BernardeseRehbein.pdf

Cervi, E. U., & Massuchin, M. G. (2011, ago.). O uso do Twitter nas eleições de 2010: o microblog nas campanhas dos principais candidatos ao governo do Paraná. Contemporanea: comunicação e cultura, 9(2), 319 – 334. doi: 10.9771/1809-

contemporanea.v9i2.5083

Chaia, V., & Teixeira, M. A. (2004). Telejornalismo e radiojornalismo nas eleições de 2000 e 2002 (Projeto temático: mídia, campanha eleitoral e comportamento político em São Paulo). Recuperado de http://www.pucsp.br/neamp/downloads/relatorio_final_midia_campanha_eleitoral_comportamento_politico_SAO_PAULO.pdf

Cossetti, M. C. (2016). Facebook revela dados do Brasil na CPBR9 e WhatsApp vira ZapZap. TechTudo. Recuperado de http://www.techtudo.com.br/noticias/noticia/2016/01/facebook-revela-dados-do-brasil-na-cpbr9-e-whatsapp-vira-zapzap.html

Fragoso, S., Recuero, R., & Amaral, A. (2012). Teoria fundamentada. In Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina.

G1. (2016, 30 de set.). IBOPE votos válidos: Rui Palmeira tem 46%, Cícero Almeida, 26%, e JHC, 23%. G1 Alagoas. Recuperado de http://glo.bo/2du3N3W

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa? (4a. ed.). São Paulo: Atlas.

Gruzd, A., et al. (2017). Netlytic. Recuperado em 19 set. 2017, de https://netlytic.org/

Pereira, C. L. S. (2013). Redes sociais como palco da participação política no Egito. In IX Encontro Nacional de História da Mídia. Ouro Preto: ALCAR/UFOP. Recuperado de http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/9o-encontro-2013/artigos/gt-historia-da-midia-digital/redes-sociais-como-palco-da-participacao-politica-no-egito

Pereira, N. B. Sob o piado do Twitter: o novo tom das campanhas eleitorais com a difusão da internet no Brasil. 2013. 235 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Retirado de: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/3481/1/Natasha%20Bachini%20Pereira.pdf

Recuero, R. (2011). Redes Sociais na Internet (2a. ed.). Porto Alegre: Sulina.

Setti, R. (2011, 04 de nov.). Redes sociais desempenharam papel fundamental na queda de Mubarak, afirmam especialistas. O Globo. Recuperado de https://glo.bo/2xOhl8O

Silva, A. P., & Gonzales, W. (2016). Facebook e participação política: o que dizem os jovens do #ocupaalemão. Horizontes, 34(1), 159 – 172. Recuperado de https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/337

Silva, R. B. (2014, jan./jun.). Mídias sociais e política: os partidos no Facebook. Alceu, 14(28), 202 – 223. Recuperado de http://revistaalceu.com.puc-rio.br/media/alceu%2028%20-%20202-223.pdf

Zuckerberg, M. (2017, fev.). Facebook community update. Recuperado de https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10103472646530311&set=a.529237706231.2034669.4&type=3&permPage=1

Published

2017-10-26

How to Cite

Araujo, R. F., Santos, S. R. de O., & Bento, J. M. (2017). Mediation of information and politics communication on the Facebook: performance of the candidate Rui Palmeira when running for mayor of Maceió City in 2016. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 6(1), 17–25. https://doi.org/10.5380/atoz.v6i1.54543