Usability and accessibility of a virtual learning environment centered on elderly users: an ergonomic check on Moodle

Authors

  • Josiane Vieira Campos Programa de Pós Graduação em Design - UFSC
  • Thaiana Pereira dos Anjos Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas - UFSC
  • Leila Amaral Gontijo Programa de Pós Graduação em Design - UFSC
  • Milton Luiz Horn Vieira Programa de Pós Graduação em Design - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v4i1.41713

Keywords:

Usability, Accessibility, Virtual Learning Environment, Elderly, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Abstract

Introduction: the elderly population has, in general, physical, physiological and cognitive characteristics that hinder interaction with products and electronic/digital systems, particularly those available in virtual environments. Since distance education and learning has expanded considerably, reaching the most different audiences and regions, this article aims to identify recommendations of usability and accessibility for the elderly users at the AVA/Moodle of Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC). Method: the research consisted of four steps: 1) literature search about recommendations for usability and accessibility; 2) heuristic evaluation of the IFSC Moodle; 3) identification of characteristics and consequences of aging that could influence the use of Moodle for the elderly population; and, 4) discussion of usability and accessibility recommendations for the ISFC/Moodle centered on the elderly user. Results: The recommendations are related to the features and the problems of usability and accessibility detected in the heuristic evaluation and the characteristics and consequences of aging. Conclusion: the usability and accessibility proposals may assist in the digital inclusion of the elderly, assisting their learning and use of the environment, thereby promoting the effectiveness of a distance education as well as widening the use of the system by the elderly public.

Author Biographies

Josiane Vieira Campos, Programa de Pós Graduação em Design - UFSC

Graduada em Tecnologia em Design de Produto - IFSC. Mestranda em Design e Expressão Gráfica - UFSC.

Thaiana Pereira dos Anjos, Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas - UFSC

Graduada em Engenharia da Computação - UNIVALI. Mestre em Engenharia de Produção - UFSC. Doutoranda em Engenharia de Produção & Sistemas - UFSC.

Leila Amaral Gontijo, Programa de Pós Graduação em Design - UFSC

Bacharel em Desenho Industrial - FUMA. Mestre em Ergonomie - CNAM/FR. Doutor em Ergonomie - Université Paris 13 (Paris-Nord). Docente do Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas - UFSC.

Milton Luiz Horn Vieira, Programa de Pós Graduação em Design - UFSC

Doutor em Engenharia de Produção - UFSC. Mestre em Engenharia Mecânica - UFSC. Bacharel em Engenharia Mecânica - UFSC. Docente do Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas - UFSC.

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Published

2015-09-14

How to Cite

Campos, J. V., Anjos, T. P. dos, Gontijo, L. A., & Vieira, M. L. H. (2015). Usability and accessibility of a virtual learning environment centered on elderly users: an ergonomic check on Moodle. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 4(1), 10–23. https://doi.org/10.5380/atoz.v4i1.41713