MaTUTO: a problem-based learning approach applied to an ontology teaching case

Authors

  • Ricardo Alexandre Afonso Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Clarisse Ferrão Pereira Universidade de Ribeirão Preto - UNAERP

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41318

Keywords:

Problem-based learning, Teaching methodology, Teaching-learning process, Ontology, Information Systems

Abstract

Introduction: The introduction of new teaching methodologies brings a proposal for the evolution of traditional teaching models, which have been shown to be less efficient due to the evolution of society and the use of technology. This inadequacy educational encouraged the construction of a proposal that condenses the steps of the Problem-Based Learning methodology, which was tested in the creation of a domain ontology defined by a tutor responsible for the teaching/learning activity. The article aims to present a methodology compatible with a dynamic reality that takes place at information systems disciplines and classes. The students involved in the experiment were also invited to evaluate the experience. Method: It presents the main features and steps of the Problem-Based Learning methodology, adjusted in the proposed MaTUTO (Map, TUtoring and Translate in Ontology), which was applied to undergraduate students. Results: It was possible to apply a methodology that adapts and condenses the original steps of the Problem-Based Learning approach as a support to subjects taught at Information Systems courses. The ontology was built and found satisfactory, as well as the results, coming from the students’ evaluation, were encouraging. Conclusion: Concerning the theme - the domain ontology - the alternative methodological proposal allowed the students not only to grasp the concepts involved in the Problem-Based Learning approach, but also had an information product outcome: the ontology itself.

Author Biographies

Ricardo Alexandre Afonso, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Bacharel em Análise de Sistemas - FATEB/SP, Especialista em Engenharia de Software - UFSCar/Unilins, Mestre em Ciência da Computação - UFPE, Doutorando em Ciência da Computação - UFPE

Clarisse Ferrão Pereira, Universidade de Ribeirão Preto - UNAERP

Bacharel em Engenharia de Produção - FBV, Mestre em Engenharia Mecânica - UFPE, Aluna especial no Doutorado em Engenharia (Engenharia da Produção) - USP.

References

ARAÚJO, A. M. P. O., RODRIGUES, E. de. A. Ensino da Contabilidade: aplicação do método PBL nas disciplinas de contabilidade em uma Instituição de Ensino Superior Particular. In: CONGRESSO DE CONTROLADORIA E FINANÇAS, 6., São Paulo, 2006. Anais eletrônicos… USP, São Paulo. Disponível em: http://www.congressousp.fipecafi.org/artigos62006/448.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

BRAGA, W. Evaluating students on Internet Enhanced Engineering Courses. In: ASEE/IEEE FRONTIERS IN EDUCATION, 32., Boston, MA, USA, 2002. Disponível em: http://wwwusers.rdc.puc-rio.br/wbraga/transcal/pdf/Papers/FIE02.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

BRANSON, R. Issues in the design of schooling: changing the paradigm. Educational Technology, v. 30, n. 4, p. 7-10, Apr. 1990.

BREITMAN, K. K. Web semântica: a internet do futuro. Rio de Janeiro: LTC, 2005.

CHANDRASEKARAN, B. What are ontologies, and why do we need them? IEEE Inteligent Systems, v. 14, n. 1, p. 20-25, Jan. 1999. Disponível em: http://www.csee.umbc.edu/courses/771/papers/chandrasekaranetal99.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

COSTA-PINTO, S. D. N. C. O computador e o ensino superior de matemática: uma prática interativa. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, 2001. Florianópolis, 2001.

FREIRE, P. Educação e mudança. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREITAS, W. F. Utilização de tecnologia de groupware no desenvolvimento de recursos humanos: uma análise comparativa entre dinâmicas disjuntas no ambiente de trabalho da Prefeitura Municipal de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Fundação João Pinto, 2001.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.

GUARINO, N. Formal ontology in information systems. In: FORMAL ONTOLOGY IN INFORMATION SYSTEMS CONFERENCE, 1., Trento, Itália, 1998. Proceedings… Amsterdam: IOS, 1998. Disponível em: http://uosis.mif.vu.lt/~donatas/Vadovavimas/Temos/OntologiskaiTeisingasKoncepcinisModeliavimas/papildoma/Guarino98-Formal%20Ontology%20and%20Information%20Systems.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

INTERNATIONAL ELECTROTECHNICAL COMMISSION. Electropedia: the world's online electrotechnical vocabular. 2013. Disponível em: http://www.electropedia.org/. Acesso em: 25 maio 2013.

PEREIRA, C. F. Tecnologia da informação utilizada como suporte ao ensino médico de graduação na Aprendizagem baseada em problemas (ABP). 2006. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006. Disponível em: . Acesso em: 25 maio 2013.

RAUSAND, M.; ØIEN, K. The basic concepts of failure analysis. Reliability Engineering and System Safety, v. 53, n. 1, p. 73-83, Jun. 1996. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/0951-8320(96)00010-5. Acesso em: 25 maio 2013.

RIBEIRO, L. R. C.; ESCRIVÃO FILHO, E.; MIZUKAMI, Ma. da G. N. Uma experiência com a PBL no ensino de engenharia sob a ótica dos alunos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 31., Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2003/artigos/NMT221.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

SANTOS, D. M. B. dos; PINTO, G. R. P. R.; SENA; C. P. C.; BERTONI, F. C.; BITTENCOURT, R. A. Aplicação do método de Aprendizagem Baseada em Problemas no curso de Engenharia de Computação da Universidade Estadual de Feira de Santana. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 35., 2007, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Centro Universitário Positivo, 2007. p. 2A07-1-2A07-14. Disponível em: http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2007/artigos/286-Gabriela%20Ribeiro%20Peixoto%20Rezende%20Pinto.pdf. Acesso em: 20 jun. 2013.

SCHMIDT H.G. Foundations of problem-based learning: some explanatory notes. Medical Education, v. 27, n. 5, p. 422-432, 1993. Disponível em: http://repub.eur.nl/res/pub/2709/eur_schmidt_107.pdf. Acesso em: 25 maio 2013.

STANFORD CENTER FOR BIOMEDICAL INFORMATICS RESEARCH. Protégé Overview. Disponível em: http://protege.stanford.edu/overview. Acesso em: 25 maio 2013.

Published

2013-08-18

How to Cite

Afonso, R. A., & Pereira, C. F. (2013). MaTUTO: a problem-based learning approach applied to an ontology teaching case. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 2(1), 34–43. https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41318