Methodologies that stimulate knowledge sharing: The experience of The Global Forum Latin America - GFLA
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v1i1.41282Keywords:
Knowledge sharing, Knowledge socialization, Appreciative Investigation, Graphic Facilitation, Knowledge Management, Global Forum Latin AmericaAbstract
Introduction: This article looks into the contributions made by the methodologies employed in the Global Forum Latin America (GFLA) as a way to share knowledge, by means of Appreciative Investigation (AI) and Graphic Facilitation. It identifies the importance of the environment to this sharing, and also the importance of the externalization of knowledge, as well as the factors that make this sharing easier. Method: It performs a descriptive research with qualitative approach, departing both from questionnaires applied to coordinators in the field of Organizational Development of the Federation of Industries of the State of Parana, which promoted the event in Brazil, and from the analysis of the documentation related to the methodologies used. Results: Describes the research environment and, based on the data collected through the questionnaire, the analysis was carried under the following categories: importance of the environment, outsourcing of knowledge, facilitating factors and methodologies to facilitate the experiences sharing. Conclusions: It concludes, from the analysis of the results, that AI can be considered as a methodology that facilitates the construction of a favorable environment (ba) to the creation of knowledge and that Graphic Facilitation directly contributes to the sharing process, since it provides an easier elucidation of one´s knowledge.
References
BARBOSA, B. N. A Gestão do conhecimento aplicada a projetos: proposta metodológica. Curitiba, 2005. 134 f. Monografia (Graduação em Gestão da Informação) – Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Paraná, 2005.
BARRETO, A. A. A Oferta e a demanda de informação: condições técnicas, econômicas e políticas. Ciência da Informação, Brasília, v. 28, n. 2, p. 167-177, 1999.
CARVALHO. H. G. Texto básico da disciplina “Gestão de informação tecnológica” (Draft). Mestrado em Tecnologia. Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná – CEFET-PR. Curitiba, PR, 2000.
COOPERRIDER, D. L.; WHITNEY, D. Investigação apreciativa: uma abordagem positiva para a gestão de mudanças. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2006.
DAVENPORT, T. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para ter sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
GARVIN. D. A. Construindo a organização que aprende. In: HARVARD BUSINESS REVIEW. Gestão do Conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
JANNUZZI, C. A. S. C. ; MONTALLI, K. M. L. Informação tecnológica e para negócios no Brasil: introdução a uma discussão conceitual. Ciência da Informação, Brasília, v. 28, n. 1, p. 28-36, 1999.
LOURES, R. C. da. R. Evolução de T&D e aprendizagem nas empresas. Disponível em: http://www. unindus.org.br/material/uploadAddress/ Evolu%C3%A7%C3%A3o%20de%20T&D.doc. Acesso em: 04 jan. 2010.
MCGEE, J. V.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
MCINERNEY, C. R.. Compartilhamento e gestão do conhecimento: profissionais da informação em um ambiente de confiança mútua. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT, 2006. p. 57-72.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
OUTI, N. S; STRAUHS, F. R. Visão nacional do processo de criação do conhecimento japonês: estudo de caso AirCon do Brasil. In: KM BRASIL – CONGRESSO BRASILEIRO, 2004, São Paulo. Anais ... São Paulo : KMBrasil2004, 2004. v. 1.
SETZER, V. W. Dados, informação, conhecimento e competência. DataGramaZero: revista de Ciência da Informação, n. 0, dez. 1999.
SIBBET, D. Graphic facilitation: transforming group process whit the power of visual listening. San Francisco: Grove, 2006.
STEWART, T. A. A riqueza do conhecimento: o capital intelectual e a nova organização. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio, 2001.
VON KROGH, G. V.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa como poder da inovação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.