Managers’ information literacy: a case study of a Cluster in Brazil

Autores

  • Selma Leticia Capinzaiki Ottonicar Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Marília
  • Marta Lígia Pomim Valentim Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)
  • Glória Georges Feres Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v7i2.62304

Palavras-chave:

Information Literacy. Cluster, Small Businesses, Competitiveness, Lifelong Learning, Electronic Industry.

Resumo

Introduction: Managers need to be information literate to take effective decisions. Method: This study aims to analyze the situation of information literacy in small business organized as clusters and develop a case study about the electronic industrial cluster in the city of Garça, Sao Paulo State. A literature review supported the elaboration of a theoretical Information literacy; documentary research to characterise the historical research universe; a case study, covering a set of eleven (11) small companies in the electronics sector. Results: The managers value information, knowledge and lifelong learning. However, they do not understand that information literacy influences competitive advantage.  The results demonstrate that information literacy is an influential factor in the business competitiveness of these organizations and therefore effectively contributes to the survival of companies in the market. Information literacy contributes directly to small businesses’ growth organized as a cluster. Conclusions: They rely on a group, evaluate information to create innovation through creativity.

Biografia do Autor

Selma Leticia Capinzaiki Ottonicar, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Marília

Doutoranda do departamento de Ciência da Informação na Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Marília

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Professora do departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Glória Georges Feres, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutora em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Referências

Belluzzo, R. C. B.; Feres, G. G. (2015). “competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações”. In: Belluzzo, R. C. B.; Feres, G. G; Valentim, M. L. P. Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de janeiro: interciência.

Belluzzo, R. C. B. (2007). Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. Bauru: cá entre nós.

Belluzzo, R. C. B. (2006). O uso de mapas conceituais e mentais como tecnologia de apoio à gestão da informação e da comunicação: uma área interdisciplinar da competência em informação. Revista brasileira de biblioteconomia e documentação: nova série, são paulo,2(2), 87-89.

Choo, C. W. (2006). A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São paulo: editora Senac.

Corsatto, C. A.; Hoffman, W. A. M. (2013). Gestão do conhecimento e inteligência

Competitiva: delineamento de estratégias de competitividade e inovação para pequenas empresas. Encontros bibli: revista eletrônica se biblioteconomia e ciência da informação, 18(38), 9-36.

Dias, M. M. K.; Belluzzo, R. C. B. (2003). Gestão da informação em ciência e tecnologia sob a ótica do cliente. Bauru: edusc.

Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: essencial skills for the information age. Journal of library and information technology, 28(2), 39-47.

Historical and pedagogical museum of garça. (2014). Documents about electronic industry of garça.

Mcgee, J.; Prusak, l. (1994). Gerenciamento estratégico da informação. Rio de janeiro: campus.

Miranda, S. V. (2004). Identificando competências informacionais. Ciência da informação, brasília, 33(2), 112-122.

Molina, l. G. (2013). Memória organizacional e a constituição de bases de conhecimento. Tese (doutorado) – programa de pós-graduação em ciência da informação, faculdade de filosofia e ciências (ffc), universidade estadual paulista (unesp), marília.

Porter, M. E. (1999). Competição: estratégias competitivas essenciais. Rio de janeiro: campus, 1999.

Porter, M. E. (1993). A vantagem competitiva das nações. Rio de janeiro: campus.

Scheffer, J.; Cário, S.; Enderle, R. A. (2006). “tratamento teórico-analítico sobre empresas de pequeno porte organizadas na forma de aglomeração produtiva localizada”. Textos de Economia, 9(2), 50-79.

Secretaria municipal de indústria e comércio. (2014). Documents about electronic industry of garça.

Vitorino, e. V.; Piantola, D. (2011). Dimensões da competência informacional (2). Ciência da informação, brasília, 40(1), 99-110.

Yin, R. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto alegre: bookman.

Zaccarelli, S. B.; et al. (2008). Clusters e redes de negócios: uma nova visão para a gestão dos negócios. Rio de janeiro: atlas.

Downloads

Publicado

2020-01-10

Como Citar

Ottonicar, S. L. C., Valentim, M. L. P., & Feres, G. G. (2020). Managers’ information literacy: a case study of a Cluster in Brazil. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 7(1), 4–11. https://doi.org/10.5380/atoz.v7i2.62304

Edição

Seção

Artigos