APELO PARA DESCONSTRUIR ETNIAS AFRICANAS E DESCOLONIZAR A ANTROPOLOGIA
DOI:
https://doi.org/10.5380/jabs.v1i1.86186References
Amselle, J.-L. (1998) [1990], Mestizo Logics: Anthropology of Identity in Africa and Elsewhere. Stanford: Stanford University Press.
Balandier, G. (1976), As dinâmicas sociais: sentido e poder. São Paulo: Difel.
Balandier, G. (2014), A situação colonial: abordagem teórica. In: Cadernos Ceru, v. 25, n. 1, jun. 2014, pp. 33-58.
Barth, F. (1998) [1969], Grupos étnicos e suas fronteiras. In: Poutignat, P.; Streiff-Fenart, J., Teorias da etnicidade. São Paulo: Ed. Unesp, pp. 187-227.
Geschiere, P. (2005), Autochthony and Citizenship: New Modes in the Struggle over Belonging and Exclusion in Africa. In: An African Journal of Philosophy, n. XVIII, 2005, pp. 9-24.
Geschiere, P. (2012), Política de la pertenencia: brujería, autoctonia e intimidad. Ciudad de México: FCE.
Kopytoff, I. (ed.). (1987), The African Frontier: The Reproduction of Traditional African Societies. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
M’Bokolo, E. (2009), África negra: história e civilizações. Tomo I (até o século XVIII). Salvador: Edufba / São Paulo: Casa das Áfricas.
M’Bokolo, E. (2011), África negra: história e civilizações. Tomo II (do século XIX aos nossos dias). Salvador: Edufba / São Paulo: Casa das Áfricas.
Mudimbe, V. Y. (2013) [1988], A invenção de África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Mangualde: Pedago; Luanda: Mulemba.
Ranger, T. O. (1997) [1983], A invenção da tradição na África colonial. In: Hobsbawm, E.; Ranger, T. O. (orgs.), A invenção das tradições. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, pp. 219-269.
Vail, L. (ed.). (1989), The Creation of Tribalism in Southern Africa. Berkeley and Los Angeles: University of California Press
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in JABS belong to the author, with the first publication copyrights reserved to the journal. The journal offers public access (Open Access), and its articles are of free use, with specific assignments, in educational and non-commercial applications.
