Information Literacy: Concepts, characteristics and challenges

Authors

  • Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque Universidade de Brasília - UNB

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41315

Keywords:

Information literacy, Information skills, Cognitive learning

Abstract

Dr. Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque is an Information Literacy specialist who addresses and explains different concepts of a topic that is still being built. She presents a brief history and the accepted key models for the development of information literacy in the most diverse environments; and its consequences for those involved. Dr. Kelley Cristine complements her considerations exploring the effects of big data and linked data in the process of continuous learning provinding interesting insights into the topic in the next 5-10 years.

Author Biography

Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Universidade de Brasília - UNB

Bacharel em Biblioteconomia e Documentação - UNB, Mestre em Ciência da Informação - UNB, Doutora em Ciência da Informação - UNB. Professor Adjunto - UNB/FCI.

References

EISENBERG, M.; BERKOWITZ, L. Information problem-solving. New Jersey: Ablex, 1990.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, 2012. 178 p.

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do Letramento Informacional. Ciência da Informação, v. 39 n. 3, p.83-92, set./dez., 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v39n3/v39n3a07.pdf. Acesso em: 23 jul. 2013.

GASQUE, K. C. G. D.; TESCAROLO, R. Desafios educacionais para implementação do letramento informacional na Educação Básica. Educação em Revista, v. 26, n.1, p. 41-56, abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n1/03.pdf. Acesso em: 23 jul. 2013.

GASQUE, K C. G. D.; CUNHA, M. V. da. A epistemologia de John Dewey e o letramento informacional. Transinformação, v. 22, n. 2, p. 139-146, maio/ago. 2010. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/491/471. Acesso em: 23 jul. 2013.

KUHLTHAU, C. C. Accommodating the user's information search process: challenges for information retrieval system designers. Bulletin of the American Society for the information Science, v.25, n.3, Feb. 1999. Disponível em: http://www.asis.org/Bulletin/Feb-99/kuhlthau.html. Acesso em: 23 jul. 2013.

LIMA JUNIOR, W. T. Big Data, Jornalismo Computacional e Data Journalism: estrutura, pensamento e prática profissional na web de dados. Estudos em Comunicação, n. 12, p. 207-222, dez. 2012. Disponível em: http://www.ec.ubi.pt/ec/12/pdf/EC12-2012Dez-11.pdf. Acesso em: 23 jul. 2013.

MCKENZIE, J. The research cycle. The Educational Technology Journal, v.9, n.4, 1999. Disponível em: http://www.fno.org/dec99/rcycle.htm. Acesso em: 25 jul. 2013.

OBERG, D. Teaching the research process: for discovery and personal growth. In: IFLA COUNCIL AND GENERAL CONFERENCE, 65., 1999, Bangkok, Thailand. Proceedings… Bangkok: IFLA, 1999. Disponível em: http://archive.ifla.org/IV/ifla65/papers/078-119e.htm. Acesso em: 23 jul. 2013.

SANTOS NETO, A. L. dos; MARCONDES, C. H.; PEREIRA, D. V.; FONSECA, E. R.; SOUZA, I. V. P. de; BARBOSA, N.; MORAES, R. P. T. de; MARTINS, S. C. Tecnologias de dados abertos para interligar bibliotecas, arquivos e museus: um caso machadiano. Transinformação, v. 25, n. 1, abr. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862013000100008. Acesso em: 23 jul. 2013.

SCONUL Working Group on Information Literacy. The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy. Apr. 2011. Disponível em: http://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf. Acesso em: 23 jul. 2013.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, jan /abr 2004. Disponível em: http://www. scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em: 19 jul.2013.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

Published

2013-08-18

How to Cite

Gasque, K. C. G. D. (2013). Information Literacy: Concepts, characteristics and challenges. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 2(1), 5–9. https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41315

Issue

Section

Interviews