Information Society and social media in the context of scientific communication
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.78778Keywords:
Information Society, Technology, Scientific Communication, Social Media. Social Networks, Altmetrics.Abstract
Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks. Method: It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal.
References
Araújo, C. A. A. (2014). O que é Ciência da Informação? Informação & Informação, 19(1). Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/15958
Araújo, R. F. (2015). Estudos métricos da informação na web e o papel dos profissionais da informação. Bibliotecas Universitárias: Pesquisas, Experiências e Perspectivas, 2(esp.), 42-64. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/272943595_Estudos_metricos_da_informacao_na_web_e_o_papel_dos_profissionais_da_informacao
Björneborn, L. (2004). Small-World link structures across an academic web space: a library and information science approach (Tese de pós-doutorado). Royal School of Library and Information Science, Denmark.
Braga, R. [2016?]. O excesso de informação: a neurose do século XXI. Recuperado de https://docplayer.com.br/3804688-O-excesso-de-informacao-a-neurose-do-seculo-xxi.html
Carvalho, B. L. P. (2019). O que é Altmetria? Repensando o impacto da pesquisa acadêmica. Blog PPEC, 3(2). Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/blog/index.php/2019/03/31/altmetria/
Dziekaniak, G. V., & Rover, A. (2011). Sociedade do conhecimento: características, demandas e requisitos. DataGramaZero, 12(5). Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/7461
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6a ed.). São Paulo: Atlas.
Gouveia, F. C. (2013). Altmetria: métricas de produção científica para além das citações. Liinc em Revista, 9(1), 214-227. Recuperado de http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3434/3004
Grácio, M. C. C., Martínez-Ávila, D., Oliveira, E. F. T. & Rosas, F. S. (2020). Tópicos da bibliometria para bibliotecas universitárias. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica.
Guattari, F., & Rolnik, S. (1996). Micropolítica: cartografias do desejo. (7a ed.). Petrópolis: Vozes.
Hardt, M., & Negri, A. (2004) Guerra: Simplicissimus. In Multitud: guerra y democracia en la
Ilharco, F. (2003). Filosofia da informação: uma introdução à informação como fundação da acção, da comunicação e da decisão. Lisboa: Universidade Católica Editora.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68. doi: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kemp, S. (2020). Digital 2020: 3.8 billion people use social media. We are social. Recuperado de https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media
Kemp, S. (2021). Digital 2021: the latest insights into the ‘state of digital’. We are Social. Recuperado de https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Administração de marketing. (14a ed.). São Paulo: Person Education do Brasil.
Lanier, J. (2018). Dez argumentos para você deletar agora suas redes sociais. Rio de Janeiro: Intrínseca.
Marteleto, R. M. (2010). Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em Ciência da Informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 3(1), 27-46. Recuperado de https://brapci.inf.br/index.php/article/download/13080
Mattelart, A. (2002). História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola.
Mueller, S. P. M. (2000). O periódico científico. In: Fontes de Informação para pesquisadores e profissionais (p. 73-95). Belo Horizonte: UFMG.
Musso, P. (2006). Ciberespaço, figura reticular da utopia tecnológica. In Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad.
Nascimento, A. G. (2017). Altmetria para bibliotecários: guia prático de métricas alternativas para a avaliação da produção científica. Rio de Janeiro: Scortecci.
National information standards organization (NISO). (2019). NISO Alternative Assessment Metrics (Altmetrics) Initiative. Recuperado de: https://www.niso.org/standards-committees/altmetrics
Noronha, D. P., & Maricato, J. M. (2008). Estudos métricos da informação: primeiras aproximações. Encontros Bibli, ed. esp.(1), 116-128. doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p116
O Dilema das Redes. (2020). Direção: Jeff Orlowski. Produção: Larissa Rhodes. Estados Unidos: Netflix, 89 min.
Oliveira, E. F. T., & Grácio, M. C. C. (2011). Indicadores bibliométricos em Ciência da Informação: análise dos pesquisadores mais produtivos no tema estudos métricos na base Scopus. Perspectivas em Ciência da Informação, 16(4), 16-28. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-99362011000400003
Ponto de Mutação. (1990). Direção: Bernt Amadeus Capra. Produção: A. J. Cohen. Washington: Triton Pictures,. 1 vídeo (112 min). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=72JHi0eEvJA
Priem, J. (2010). Altmetrics. Vancouver, Twitter: @jasonpriem. Recuperado de https://twitter.com/jasonpriem/status/25844968813
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010). Altmetrics: a manifesto. Recuperado de http://altmetrics.org/manifesto
Recuero, R. (2009). Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina.
Reis, E. V., & Tomaél, M. I. (2017). A Geração Z e as plataformas tecnológicas. Informação & Informação, 22(2), 371-388. doi: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p371
Resultados Digitais. (2020). Redes sociais. Recuperado de https://resultadosdigitais.com.br/especiais/tudo-sobre-redes-sociais/
Schweitzer, F., Rodrigues, R. S., & Rados, G. J. V. (2011). Comunicação científica e as tecnologias de informação e Comunicação. Comunicação & Sociedade, 32(55), 83-104. Recuperado de https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/CSO/article/view/1633.
Targino, M. das G. (2000). Comunicação Científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade: Estudos, 10(2). Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/326
Tomaél, M. I. (2012). Categorias e dimensões do compartilhamento da informação. In Tomaél, M. I. (Org.). Compartilhamento da informação (pp. 13-40) Londrina: Eduel, 2021.
Tomaél, M. I., Alcará, A. R., & Di Chiara, I. G. (2005). Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação, 34(2), 93-104. Recuperado de https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/21277
Valerio, P. M., & Pinheiro, L. V. R. (2008). Da comunicação científica à divulgação. Transinformação, 20(2), 159-169. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-37862008000200004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.