Relevant aspects for the development of a knowledge management program for public administration
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.82825Keywords:
Knowledge management, Public administration, Information, Public organizations.Abstract
Introduction: This study sought to address the characteristics and specific techniques to be observed in the construction of a knowledge management model in public administration. Knowledge and information are indispensable elements for the survival of both public and private organizations. Despite this common aspect, knowledge management models must be developed specifically for the type of organization where they will be used. Method: The main differences between public and private organizations that justify the use of a model built specifically for public administration were identified. Bibliographies of reference authors in the subject of knowledge management and in the area of public administration were used. As for its objectives, the research is exploratory with the realization of bibliographic survey. Results: The results show that the most used model in Brazilian public administration observes all the specificities of public administration and adopts the techniques and specific characteristics in knowledge management in public administration. Conclusion: Once the organizational environment where the knowledge management model will be applied is not observed, it tends to be born towards failure. The lack of knowledge of the peculiarities of public administration implies in the failure in the implementation of programs, which despite having their successful application in private organizations, do not prosper in the public sphere.
References
Agune, R., Gregorio, A., Neves, A., Dias, I. de M., Carlos, J. A., & Bolliger S. (2014). Dá pra fazer: gestão do conhecimento e inovação no setor público. São Paulo: Secretaria de Planejamento e Desenvolvimento Regional.
Barreto, L. R. de F. S. (2018). Gestão do conhecimento na administração pública: estudo do nível de maturidade na Companhia de Processamento de Dados do Estado da Bahia. [Dissertação mestrado, Universidade Federal da Bahia]. Recuperado de: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/29235
Batista, F. F. (2008). Proposta de um modelo de gestão do conhecimento com foco na qualidade. [Tese doutorado, Universidade de Brasília]. Recuperado de: https://repositorio.unb.br/handle/10482/1828
Batista, F. F. (2012). Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Brasília: IPEA, 2012. Recuperado de: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/754
Coelho, E. M. (2004). Gestão do conhecimento como sistema de gestão para o setor público. Revista do Serviço Público, 55(1-2), 89-115. Recuperado de: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/247
Damian, I. P. M., & Cabero, M. M. M. (2020). Inter-relações entre gestão do conhecimento e memória organizacional. Palabra Clave (La Plata), 10(1). Recuperado de: https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe106/12701
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus.
De Long, D., Davenport, T., & Beers, M. (1997). What is a Knowledge Management Project?. Center for Business Inovation. Recuperado de: http://www.providersedge.com/docs/km_articles/what_is_a_km_project.pdf
Fundação Instituto de Administração (FIA). (2009). Primeira etapa do Programa de Gestão do Conhecimento e Inovação no Setor Público. São Paulo. Recuperado de: https://pt.slideshare.net/iGovExplica/primeira-etapa-do-programa-de-gesto-do-conhecimento-e-inovao-no-setor-pblico-fia-dez-2009
Gil, A. C. (2018). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-63. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=html&lang=pt
Horta, V., & Barbosa, R. R. (2017). Desafios e barreiras à implantação da gestão do conhecimento em organizações. Biblionline, 13(2), 3-17. Recuperado de: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/16634
Levy, M., Hadar, I., Greenspan, S., & Hadar, E. (2010). Uncovering cultural perceptions and barriers during knowledge audit. Journal Of Knowledge Management, 14(1), 114-127. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/220363272_Uncovering_cultural_perceptions_and_barriers_during_knowledge_audit
Nonaka, I. (1991). A empresa criadora de conhecimento. Harvard Business Review. Recuperado de: https://docplayer.com.br/21207306-A-empresa-criadora-de-conhecimento.html
Osborne, D., & Gaebler, T. (1995). Reinventado o governo: como o espírito empreendedor está transformando o setor público. Brasília: MH Comunicação.
Peluffo, M., & Catalán, B. (2002). Indrotucción a la gestión del conocimiento y su aplicación al sector público. CEPAL. Serie Manuales, 22, Chile. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/5586-introduccion-la-gestion-conocimiento-aplicada-al-sector-publico
Ribeiro, E. M. (2017). Gestão do conhecimento e governança no setor público. Salvador: UFBA.
Sclesinger, C. C. B., Reis, D. R. dos., Silva, H. de F. N., Carvalho, H. G. de., Sus, J. A. L. de., Ferrari, J. V., Skrobot, L. C., & Xavier, S. A. de P. (2008). Gestão do conhecimento na Administração Pública. Instituto Municipal de Administração Pública – IMAP: Curitiba.
Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez.
Silva, M. J., Menegassi, C. H. M., & Tatto, L. (2018). Ciclos da Gestão do Conhecimento: Um estudo aplicado ao setor de compras de uma empresa de moda e vestuário. Revista de Ciência da Administração, 20(52), 95-108. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2018V20n52p95
Valentim, M. L. P. (2004). Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Londrina: Infohome. Recuperado de: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=88
Valentim, M. L. P. (2008). Gestão da informação e gestão do conhecimento em ambientes organizacionais: conceitos e compreensões. In: Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 1(1). Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/119521
Wong, K. Y. (2005). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial Management & Data Systems, 105(3), 261-279.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























