Process mapping in a law library: the prospect of improving organizational Information Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.79074

Keywords:

Process mapping, Process management, Information Management, Law Library.

Abstract

Introduction: Discusses theoretical and practical issues related to the mapping of organizational processes and their potential in offering results for the improvement of Information Management at the organizational level. It aims to describe the mapping of processes within a law library and the benefits in the products and services offered. Methods: It conducts a bibliographic study with descriptive and exploratory characteristics, based on action research to portray the experience of mapping information processes in the Law Library Aderbal Nunes Freire, which is part of the Regional Labor Court of Ceará. It also presents itself as participant research since the mapping of lawsuits in the aforementioned library was an object for the improvement of services and products generated by the library. Results: It presents the mapping of the main informational processes of the library, being them the attendance, user registration, technical processing, besides the processes in the digital library. From this, it elaborates information flow charts, which allowed to obtain benefits in terms of Information Management, decision making, and organizational culture. Conclusion: The informational processes are intrinsic to the organizational context, being present in all spheres, from the most elementary to the most complex and elaborated. In this context, the librarian stands out as a professional with the competence to map the processes and make operational improvements in Information Management in the organizational context.

 

Author Biographies

Italo Teixeira Chaves, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Graduando em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Rejane Maria Façanha de Albuquerque, Tribunal Regional do Trabalho da 7ª Região - Ceará (TRT7-CE), Fortaleza, Ceará

Especialista em Direito do Trabalho. Bibliotecária na Seção de Biblioteca do Tribunal Regional do Trabalho do Ceará.

Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Doutora em Ciência da Informação. Professora adjunta do Departamento e da Pós-Graduação em Ciência da informação da Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa - Competência e Mediação em Ambientes de Informação (CMAI) certificado pelo CNPq.

Maria Aurea Montenegro Albuquerque Guerra, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará

Doutora em Educação Brasileira. Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará.

References

Ballestero-Alvarez, M. E. (2011). Manual de organização, sistemas e métodos: abordagem teórica e prática da engenharia da informação (5a ed.). São Paulo: Atlas.

Barbosa, R. R. (2020). Gestão da informação e gestão do conhecimento: evolução e conexões. Perspectivas em Ciência da Informação, 25, 168-186. Recuperado de http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/4303/2354

Belluzzo, R. C. B. (2011). As competências do profissional da informação nas organizações contemporâneas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 7(1), 58-73. Recuperado de https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/180.

Bueno, R. V., Maculan, B. C. M. S., & Aganette, E. C. (2019). Mapeamento de processos e gestão por processos: revisão sistemática de literatura. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, 9(2), 1-12. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/137111.

Costa, M. T. P., & Moreira, E. A. (2018). Gestão e mapeamento de processos nas instituições públicas: um estudo de caso em uma Universidade Federal. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 11(1), 162-183. doi: 10.5007/1983-4535.2018v11n1p162.

Cunha, M. B. (2020). Manual de fontes de informação (2a ed.). Brasília: Briquet de Lemos.

Cruz, Y. R. (2015). Gestión de información y del conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas anales de investigación, 11(1), 150-163. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704545.

Davenport, T. H. (1998). Ecologia da Informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na Era da Informação. São Paulo: Futura.

Furtado, C. (2010). Educação e bibliotecas digitais. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 8(2), 103-116. doi: 10.20396/rdbci.v8i1.1950.

Maciel, A. C., & Mendonça, M. A. R. (2000). Bibliotecas como organizações. Rio de Janeiro: Interciência.

Maximiano, A. C. A. (2011). Teoria geral da administração: da revolução urbana à revolução digital (6a ed.). São Paulo: Atlas.

Monteiro, S. A., & Duarte, E. N. (2018). Bases teóricas da gestão da informação: da gênese às relações interdisciplinares. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 9(2), 89-106. doi: 10.11606/issn.2178-2075.v9i2p89-106.

Navarro, C. C. (2000). Gestión de información en las organizaciones (3a ed.). Murcia: DM.

Paula, M. A., & Valls, V. M. (2014). Mapeamento de processos em bibliotecas: revisão de literatura e apresentação de metodologias. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 12(3), 136-156. doi: 10.20396/rdbci.v12i3.1598.

Reis, M. M. O., & Blattmann, U. (2004). Gestão de processos em bibliotecas. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 2(1), 1-17. doi: 10.20396/rdbci.v1i2.2077.

Saeger, M. M. M. T., Oliveira, M. L. P., Pinho Neto, J. A. S., & Neves, D. A. B. (2016). Organização, acesso e uso da informação: componentes essenciais ao processo de Gestão da Informação nas organizações. Páginas a&b, S.3, 6, 52-64. doi: 10.21747/21836671/pag6a4.

Santos, C. D., & Valentim, M. L. P. (2014). As interconexões entre a gestão da informação e a gestão do conhecimento para o gerenciamento dos fluxos informacionais. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, 4(2), 19-33. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/view/17897.

Severino A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico (23a ed.). São Paulo: Editora Cortez.

Souza, E. D. (2015). A Ciência da Informação: fundamentos epistêmico-discursivo do campo científico e do objeto de estudo. Alagoas: Edufal.

Targino, M. G. (2010). A biblioteca do século XXI: novos paradigmas ou meras expectativas? Informação e Sociedade: Estudos, 20(1), 39-48. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/2645.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Valentim, M. L. P., & Souza, J. S. F. (2013). Fluxos de informação que subsidiam o processo de inteligência competitiva. Encontros Bibli, 18(38), 87-106. doi: 10.5007/1518-2924.2013v18n38p87.

Valentim, M. L. P., Jorge, C.F.B. & Ceretta-Soria, M. G. (2014). Contribuição da Competência em Informação para os processos de Gestão da Informação e do Conhecimento. Em questão, 20(2), 207-231. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/48642.

Valls, V. M. (2004). O enfoque por processos da NBR ISO 9001 e sua aplicação nos serviços de informação. Ciência da Informação, 33(2), 172-178. Recuperado de http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1059.

Published

2022-03-11

How to Cite

Chaves, I. T., Albuquerque, R. M. F. de, Farias, G. B. de, & Guerra, M. A. M. A. (2022). Process mapping in a law library: the prospect of improving organizational Information Management. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 11, 1–10. https://doi.org/10.5380/atoz.v11i0.79074

Issue

Section

Papers