Research about conducting research: a citation analysis on information science literature

Authors

  • Juliana Lazzarotto Freitas Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília.
  • Leilah Santiago Bufrem Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Universidade Federal do Paraná - UFPR.
  • Ely Francina Tannuri de Oliveira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília
  • Maria Cláudia Cabrini Grácio Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília

DOI:

https://doi.org/10.5380/atoz.v3i1.41332

Keywords:

Information Science, Scientific production analysis, Citation analysis, Bibliographic coupling, Research methodology

Abstract

Introduction: This paper considers that information science (IS) literature covers a diversity of thematics with low emphasis on researches about conducting research. The study analyzes the scientific production of authors who investigate about research methodology in the information science (IS) literature, and the references used to lay the foundation of the methodological issues regarding the area. It discusses the methodological and epistemological positions of the leading researchers highlighted as the most productive investigators on the subject in the country. Method: The research adopts the content analysis coupled with metric studies to contextualize the indicators related to productivity, to the types of authorship and citation analysis. The bibliographic coupling method is considered an analysis mode which analyzes concomitant citations. It develops a theoretical framework about the importance of scientific production analysis in different knowledge fields. The study investigates, from a theoretical perspective, the concepts about research methodology and the complementarity between methodology and epistemology in conducting research. Results: The results of the analysis showed that the production of the highlighted authors presents the methodology as a thematic focus to be applied to IS contexts, as well as a research object in the field. The prominent productivity of the authors is justified especially by deepening the meta studies about the ways to conduct research in IS. This study also identifies a trend to single-authored studies about the theme. Conclusions: The research considers that meta studies and applied and methodological studies are important to recognize a consistent theoretical and practical core in the IS area. Regarding the epistemological influences identified by the citation analysis, the study observes that the critical rationalist epistemology and the social and political epistemology are highlighted in the construction of the theoretical framework of the most productive authors.

Author Biographies

Juliana Lazzarotto Freitas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília.

Bacharel em Gestão da Informação - UFPR, Especialista em Gestão de Negócios -UFPR, Mestre em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação - UFPR, Doutoranda em Ciência da Informação - Unesp, Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - Fapesp.

Leilah Santiago Bufrem, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Universidade Federal do Paraná - UFPR.

Graduada e licenciada em Filosofia - PUCPR, Graduada em Biblioteconomia e Documentação - UFPR, Mestre em Educação - UFPR, Doutora em Ciências da Comunicação - USP. Professora Visitante Sênior no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - UFPE, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação -Unesp, Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFPR.

Ely Francina Tannuri de Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília

Graduada em Pedagogia - Unesp, Graduada em Matemática - Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Osvaldo Cruz, Mestre e Doutora em Educação - Unesp, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - Unesp/Marília, Livre-Docente do Departamento de Ciência da Informação - Unesp/Marília.

Maria Cláudia Cabrini Grácio, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília

Bacharel em Estatística - Unicamp, Mestre em Estatística - Unicamp, Doutora em Filosofia - Unicamp, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - Unesp/Marília.

References

ALMEIDA, D. P. R. et al. Paradigmas contemporâneos da Ciência da Informação: a recuperação da informação como ponto focal. Revista Eletrônica Informação e Cognição, v. 6, n. 1, p. 16-27, 2007. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/reic/article/viewFile/745/647. Acesso em: 30 jun. 2014.

BRUYNE, P.; HERMAN, J.; SCHOUTHEETE, M. Dinâmica da pesquisa em Ciências Sociais: os polos da prática metodológica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

BUFREM, L. S. Configurações da pesquisa em Ciência da Informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 14, n. 6, dez. 2013. Disponível em: http://www.dgz.org.br/dez13/Art_04.htm. Acesso em: 30 jun. 2014.

BUFREM, L. S. Linhas e tendências metodológicas na produção acadêmica do Mestrado em Ciência da Informação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia - Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972-1995). 1996. Tese (Concurso para Professor Titular Métodos e Técnicas de Pesquisa) - Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1996.

BUFREM, L. S. Práticas de organização e divulgação da produção intelectual em Ciência da Informação no Brasil. Encontros Bibli: Revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, n. esp., p. 36-53, 1º sem. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13nesp1p36/1591. Acesso em: 30 jun. 2014.

BUFREM, L. S. Opções metodológicas em pesquisa: a contribuição da área da Ciência da Informação para a produção de saberes no ensino superior. Proposta de pesquisa para a obtenção da Bolsa de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), 2009a.

BUFREM, L. S.; COSTA, F.D. de O.; GABRIEL JR., R.F.; PINTO, J.S. de P. Modelizando práticas para a socialização de informações: a construção de saberes no ensino superior. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 15, n. 2, p. 22-41, maio/ago. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-99362010000200003&script=sci_arttext. Acesso em: 30 jun. 2014.

BUFREM, L. S.; SANTOS, S. F. Ciência da informação e uso metodológico da etnografia. ETD: Educação Temática Digital, v. 11, n. 1, p. 148-174, dez. 2009b. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/1997/pdf_106. Acesso em 30 jun. 2014.

CHALMERS, A. F. ¿Qué es esa cosa llamada Ciencia? una valorización de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos. México: Siglo Veintiuno, 2000.

FREITAS, J. L.; BUFREM, L. S. O ensino da metodologia científica: repercussões na produção científica em Ciência da Informação. In: CETAC.MEDIA e Universidad de León. (Org.). Globalização, Ciência, Informação. 1. ed. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto - CETAC.MEDIA, 2013. p. 446-460.

GLÄNZEL, W. Bibliometrics as a research field: a course on theory and application of bibliometric indicators. 2003. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.97.5311&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 9 jan. 2011

GOMES, H. F. A transferência de informação na educação universitária: implicações do uso da oralidade, da escrita e outras tecnologias: metodologia e instrumentos. Informação & Sociedade: Estudos, v. 9, n. 2, p. 273-290, 1999. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/download/386/307. Acesso em: 30 jun. 2014.

GOMES, M. Y. F. F. Dissertações defendidas no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFMG, na década de 1990: um balanço. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 11, n. 3, p. 318-334, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362006000300003. Acesso em: 30 jun. 2014.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. Metodologia da pesquisa no campo da Ciência da Informação. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 23-24, n. 3, p. 333-346, 1999-2000.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. Metodologia de pesquisa no campo da Ciência da Informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 1, n. 6, 2000. Disponível em: http://www.dgz.org.br/dez00/Art_03.htm. Acesso em: 30 jun. 2014

GRÁCIO, M. C. C.; OLIVEIRA, E. F. T. Indicadores de citação. 2013. Anotações de aula. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília-SP, 2013a.

GRÁCIO, M. C. C.; OLIVEIRA, E. F. T. Análise de cocitação de autores: um estudo teórico-metodológico dos indicadores de proximidade, aplicados ao GT7 da ANCIB. Liinc em Revista, v. 9, n. 1, p. 196-213, maio 2013b. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/view/527/401. Acesso em: 30 jun. 2014.

GUEDES, V.; BORSCHIVER, S. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informação, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica. In: CINFORM – ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2005, Salvador. Anais... Salvador: ICI/UFBA, 2005. Disponível em: http://www.feg.unesp.br/~fmarins/seminarios/Material%20de%20Leitura/Bibliometria/Artigo%20Bibliometria%20-%20Ferramenta%20estat%EDstica%20VaniaLSGuedes.pdf. Acesso em: 30 jun. 2014.

HJØRLAND, B. Library and information science: practice, theory, and philosophical basis. Information Processing and Management, v. 36, p. 501-531, 2000.

HJØRLAND, B. Domain analysis in information science: eleven approaches-traditional as well as innovative. Journal of Documentation, v. 58, n. 4, 422-462, 2002.

JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 7. ed. Rio de Janeiro: F. Alves, 1992.

JÄRVELIN, K.; VAKKARI, P. Content analysis of research articles in Library and Information Science. LISR, v. 12, p. 395-421, 1990.

JÄRVELIN, K.; VAKKARI, P. The evolution of Library and Information Science 1965-1985: a content analysis of journal articles. Information Processing & Management, v. 29, n. 1, p. 129-144, 1993.

LLOYD, C. As estruturas da história. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

LUCAS, E. O.; GARCIA ZORITA, J. C. Produção científica sobre capital social: estudo por acoplamento bibliográfico. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 4., 2014, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2014. v. 4. p. 1-8.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Briquet de lemos, 1999.

MILLS, C. W. A imaginação sociológica. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1972.

OLIVEIRA, M. Características das dissertações produzidas no Curso de Mestrado em Ciência da Informação da UFPB. Informação & Sociedade: Estudos, v. 9, n. 2, p. 465-488, 1999. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/405/326. Acesso em: 30 jun. 2014.

PRADO, M. A. R. A Fenomenologia da Informação: reflexões essenciais sobre a matriz do conhecimento. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 14, n. 4, ago. 2013. Disponível em: http://www.dgz.org.br/ago13/Art_01.htm. Acesso em: 30 jun. 2014.

RENDON-ROJAS, M. Á. La ciencia de la información en el contexto de las ciencias sociales y humanas: ontología, epistemología, metodología e interdisciplina. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 9, n. 4, ago. 2008. Disponível em: http://www.dgz.org.br/ago08/Art_06.htm. Acesso em: 30 jun. 2014.

SÁNCHEZ-GAMBOA, S. Tendências epistemológicas: dos tecnicismos e outros “ismos” aos paradigmas científicos. In: SANTOS FILHO, J. C.; SÁNCHEZ- GAMBOA, S. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1997.

SILVA, G. O. V. A matriz de dados e a metodologia da pesquisa em Ciência da Informação. Ciência da Informação, v. 16, n. 2, p. 151-155, jul./dez. 1987. Disponível em: http://revista.ibict.br/cienciadainformacao/index.php/ciinf/article/viewFile/1469/1513. Acesso em: 30 jun. 2014.

SILVA, G. O. V. Metodologia de pesquisa: trabalhando o conceito de uso de biblioteca. Ciência da Informação, v. 19, n. 2, p. 163-167, jul./dez. 1990. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/1394/1529. Acesso em: 30 jun. 2014.

VANZ, S. A.; S. CAREGNATO, S. E. Estudos de citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão: Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, v. 9, n. 2, p. 295-307, jul./dez. 2003. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75/35. Acesso em: 30 jun. 2014.

Published

2014-09-01

How to Cite

Freitas, J. L., Bufrem, L. S., Oliveira, E. F. T. de, & Grácio, M. C. C. (2014). Research about conducting research: a citation analysis on information science literature. AtoZ: Novas práticas Em informação E Conhecimento, 3(1), 38–49. https://doi.org/10.5380/atoz.v3i1.41332