GEOMEMÓRIAS: EX SITU GEOCONSERVATION INITIATIVE PROMOTED BY THE DEPARTMENT OF GEOSCIENCES AT THE UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA IN CELEBRATION OF THE 60TH ANNIVERSARY OF THE GEOGRAPHY PROGRAMS

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5380/bpg.v83i2.99885

Resumo

The year 2025 is significant for the Department of Geosciences at the Universidade Federal de Santa Maria, as it marks the 60th anniversary of the establishment of the university's first Geography program. As a way to contribute to the scheduled celebrations and to leave a long-term legacy, the interactive space Geomemórias is being developed. This space will feature activities and exhibitions of geological materials from the four main geomorphological provinces of the state of Rio Grande do Sul, promoting the integration of geology with physical geography, while also encouraging ex situ geoconservation initiatives in other analogous institutions.

Biografia do Autor

Augusto Gonçalves Nobre, Universidade de Brasília

Graduação em Geologia pela Universidade de São Paulo (2013).

Mestrado em Engenharia de Materiais pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2016).

Doutor em Engenharia de Materiais e Nanotecnologia em andamento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2021).

Professor da Universidade de Brasília

Andrea Valli Nummer, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria

Anderson Augusto Volpato Sccoti, Universidade Federal de Santa Maria

Professor da Universidade Federal de Santa Maria

Lucas Storgatto Martins, Universidade Federal de Santa Maria

Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo

Juliane Dos Santos Pinto, Universidade Federal de Santa Maria

Pesquisadora no Laboratório de Geologia Ambiental da Universidade Federal de Santa Maria

Priscila Picolli Dri, Universidade Federal de Santa Maria

Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo da Universidade Federal de Santa Maria

Haline Dugolin Ceccato, Universidade Federal de Santa Maria

Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil da Universidade Federal de Santa Maria

Andressa Gomes Leal, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda em Geografia na UFSM

Alyssia Moraes Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda em Geografia na UFSM

Referências

BORBA, A. W. de. Perspectivas para a pesquisa e a atuação em Geoconservação na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) com foco nas áreas menos desenvolvidas do Brasil Meridional. Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 166-172, 2014.

BORBA, A. W. de; GUADAGNIN, F. The Guaritas, Serra do Segredo and Minas do Camaquã geosites of the ‘Caçapava UNESCO Aspiring Geopark’ (southernmost Brazil): world-class sites for Gondwanan sedimentation, tectonics, copper mining, and cavernous weathering research. Geoheritage, v. 14, n. 14, 2022. Available at: https://doi.org/10.1007/s12371-022-00648-1

FIGUEIRÓ, A.; MOTTA, V.; BRUNHAUSER, T.; VENTURA, H.; CECHIN, D. A produção de materiais geoeducativos na proposta do Geoparque Quarta Colônia, RS. Physis Terrae – Revista Ibero-Afro-Americana de Geografia Física e Ambiente, v. 1, n. 2, p. 171-184, 2019.

FIGUEIRÓ, A.; PRETTO, F. A.; SELL, J. C.; PADOIN, M. M.; FILHO, F. F. L. Geoparque Quarta Colônia aspirante UNESCO: uma proposta de desenvolvimento territorial baseada na geoconservação da paisagem e do patrimônio no centro do estado do Rio Grande do Sul (Brasil). PerCursos, v. 23, n. 52, p. 8-105, 2022. Available at: https://doi.org/10.5965/1984724623522022008

GONÇALVES, J. M. S.; DOS SANTOS, N. M. Análise das classificações do relevo para o Rio Grande do Sul. Boletim Gaúcho de Geografia, v. 13, p. 3-20, 1985.

MOLINER, L.; MAMPEL, L. The Rock Garden “Geologist Juan Paricio” (Alcoriza, Maestrazgo Geopark, Spain): An Effective Example of Geosciences Popularization. Geoheritage, v. 11, p. 1869-1878, 2019. Available at: https://doi.org/10.1007/s12371-019-00398-7

NOBRE, A. G.; MEURER, M.; CAMPANARO, J. F.; BORBA, A. W. de. Geodiversity Elements of Geological Collections as Ex Situ Teaching Tool: The Example of the Geography Department at the Federal University of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil. Geoheritage, v. 16, n. 14, 2024. Available at: https://doi.org/10.1007/s12371-024-00918-0

RICHARDSON, R.; SAMMONS, D.; DELPARTE, D. Augmented Affordances Support Learning: Comparing the Instructional Effects of the Augmented Reality Sandbox and Conventional Maps to Teach Topographic Map Skills. Journal of Interactive Learning Research, v. 29, n. 2, p. 231-248, 2018.

SILVA, J. G. S. da; FONSECA FILHO, R. E.; CAMPOS, J. B.; MIZIESCKI, M.; LADWIG, N. I.; BACK, A. J.; ROSADO-GONZÁLEZ, E. M.; SÁ. A. A. The Caminhos dos Cânios do Sul UNESCO Global Geopark (Brazil) in scientific literature – A review. International Journal of Geoheritage and Parks, v. 13, n. 2, p. 220-238, 2025. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ijgeop.2024.10.002

SUNG, C. L.; BELTRÃO, L. M. V.; MELO, M. D.; SILVA, D. J. da; CRISTIANO, S. da C. O processo de governança na construção do Projeto de Geoparque Caminhos dos Cânions do Sul – Brasil. Caderno de Geografia, v. 29, n. 59, p. 1042-1063, 2019. Available at: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2019v29n59p1042

WOODS, T. L.; REED, S.; HSI, S.; WOODS, J. A.; WOODS, M. R. Pilot Study Using the Augmented Reality Sandbox to Teach Topographic Maps and Surficial Processes in Introductory Geology Labs. Journal of Geoscience Education, v. 64, n. 3, p. 199-214, 2016. Available at: https://doi.org/10.5408/15-135.1

XAVIER, K. D.; MADEIRA, M. R.; TRENTIN, G.; SIMON, A. L. H. A Geomorphodiversity Index for Caçapava UNESCO Global Geopark – Brazil. Geoheritage, v. 17, n. 33., 2025. Available at: https://doi.org/10.1007/s12371-025-01080-x

Downloads

Publicado

25-07-2025

Como Citar

Nobre, A. G., Nummer, A. V., Sccoti, A. A. V., Martins, L. S., Pinto, J. D. S., Dri, P. P., … Lopes, A. M. (2025). GEOMEMÓRIAS: EX SITU GEOCONSERVATION INITIATIVE PROMOTED BY THE DEPARTMENT OF GEOSCIENCES AT THE UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA IN CELEBRATION OF THE 60TH ANNIVERSARY OF THE GEOGRAPHY PROGRAMS. Boletim Paranaense De Geociências, 83(2), 1–5. https://doi.org/10.5380/bpg.v83i2.99885

Edição

Seção

Artigos do GeoMinE